لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۵

هشدار احمدی‌نژاد به کشورهای غربی در مورد مداخله نظامی در لیبی


همزمان با انتشار گزارش‌هایی از حرکت ناوهای جنگی آمریکا به طرف آب‌های لیبی، محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم، و نیز رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، نسبت به «دخالت نظامی» کشورهای غربی در شمال آفریقا هشدار دادند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه در سخنانی ایالات متحده آمریکا و متحدان این کشور را متهم کرد که «با برخی طراحی‌های تبلیغاتی در حال زمینه‌چینی برای دخالت نظامی در برخی کشورها هستند».

وی که در جریان سفر استانی هیئت‌ دولت به استان لرستان، در خرم‌آباد سخن می‌گفت در این باره اظهار داشته است: «الان ۱۰ سال پیش و زمان رئیس جمهور سابق آمریکا نیست که به بهانه ۱۱ سپتامبر به عراق و افغانستان حمله کردید.»

وی همچنین خطاب به کشورهای غربی افزوده است: «اگر این بار در شمال آفریقا و خاورمیانه دخالت نظامی کنید، ملت‌های منطقه به پا خواهند خاست و گور سربازان شما را خواهند کند.»

این سخنان در حالی بیان شده است که کشورهای غربی اعلام کرده‌اند گزینه حمله نظامی به نیروهای تحت فرمان معمر قذافی را به منظور حمایت از مردم لیبی در مقابل سرکوب نیروهای وفادار به رهبر این کشور مورد بررسی قرار می‌دهند.

همچنین اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز درباره ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی در حال رایزنی هستند.

در این میان به دنبال اوج‌گیری نبرد میان نیروهای معمر قذافی، رهبر لیبی، و مخالفان وی، روز چهارشنبه دو فروند ناو جنگی آمریکا نیز که به سمت آب‌های لیبی در حرکتند، وارد کانال سوئز شده‌اند.

همچنین یک ناو آمریکایی دیگر نیز روز دوشنبه از کانال سوئز عبور کرده و وارد دریای مدیترانه شد.

احتمال مداخله نظامی کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده آمریکا در لیبی پس از آن مطرح شد که رهبر لیبی برای سرکوب تظاهرات مخالفانش که بخش‌های عمده‌ای از این کشور را تحت کنترل خود درآورده‌اند، به استفاده از جنگ‌افزارهای سنگین و حتی هواپیما‌های جنگنده متوسل شده است.

در این میان هر چند مقام‌های جمهوری اسلامی به طور لفظی سرکوب معترضان توسط نیروهای وفادار به رهبر انقلاب لیبی را محکوم می‌کنند، اما در عین حال به کشورهای غربی در مورد توسل به نیروی نظامی برای سرنگونی حکومت معمر قذافی نیز هشدار داده‌ و گفته‌اند که چنین اقدامی می‌تواند لیبی را به پایگاه نظامی کشورهای غربی تبدیل کند.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه گفته بود که سرکوب معترضان «نباید به توجیهی برای مداخله نظامی توسط کشورهای دیگر تبدیل شود.»

او همچنین اضافه کرده است: «کشورهای غربی نباید سعی کنند‌ کشورهای دیگر را به پایگاه نظامی خود تبدیل سازند.»

ابراز نگرانی مقام‌های جمهوری اسلامی از احتمال دخالت نظامی کشورهای غربی برای جلوگیری از سرکوب معترضان در لیبی در حالی است که روز سه‌شنبه نیز تهران و چند شهر دیگر ایران بار دیگر شاهد اعتراض‌های مخالفان و سرکوب آن توسط نیروهای امنیتی بود.
XS
SM
MD
LG