لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۴

طراحان ایرانی مد؛ خالق «محور زیبایی»


تصویری از صفحه نخست وب‌سایت شادی پرند؛ طراح لباس ایرانی
تصویری از صفحه نخست وب‌سایت شادی پرند؛ طراح لباس ایرانی
سه طراح زن ایرانی با به نمایش گذاشتن آخرین طرح‌های خود در نمایشگاهی در کالس‌روهه آلمان بازدیدکنندگان آلمانی را به شگفتی واداشتند.

روزنامه فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ در شماره روز شنبه خود در گزارشی با عنوان «محور زیبایی» در این باره نوشته است، یکی از مانکن‌هایی که لباس‌هایی طراحی شده توسط طراحان ایرانی را به نمایش گذاشته بود، خود را از سر تا پا پوشانده بود، آیا ایران این گونه است؟ آیا همه چیز به چادر خلاصه می‌شود؟ در ادامه این گزارش آمده است، زن با یک حرکت، پارچه را از روی خود کنار می‌زند، و آنچا باقی می‌‌ماند، دامن تنگ و بالاپوشی است که دست‌کمی از یک بیکینی ندارد. ایران واقعی این است.

جشنواره‌ای که طراحان زن ایرانی در کالس‌روهه آلمان به راه انداخته‌اند، «هزار و یک ایران» نام دارد. فرانکفورتر آلگماینه می‌نویسد: بعضی از مدل‌هایی که در سالن «کارل شوپف» لباس‌های طراحی شده توسط این طراحان را به انبوه بازدیدکنندگان نشان می‌دهند، از ایران آمده و بعضی از آنها از میان ایرانیانی انتخاب شده‌اند که در آلمان زندگی می‌کنند. مدل‌های ایرانی در حالی که به سمت دوربین‌ها لبخند می‌زنند، با کفش‌های پاشنه‌ بلند خود پیش‌داوری‌ها درباره ایران را زیر پا می‌گذارند.

شادی پرند، که بیست سال در زمینه طراحی لباس در ایران فعالیت می‌کند، در باره تأثیر حجاب بر کارش می‌گوید:«روسری سر کردن برای ما مثل پوشیدن کفش پاشنه بلند است.» این طراح ۴۲ ساله حجاب را دیگر یک محدودیت نمی‌داند. خانم پرند می‌گوید:« در تمام دنیا حد و مرزی وجود دارد، حتی در غرب.»

در بخش دیگری از گزارش فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ درباره نمایشگاه طراحان زن ایران در کارلس‌روهه آمده است، نغمه کیومرثی برای زنان خودباور ایرانی لباس طراحی می‌کند. در این لباس‌ها روسری بیشتر برای زیبایی هر چه بیشتر است تا به عنوان پوششی برای محافظت در برابر نگاه مردان غریبه. بیشتر لباس‌های به نمایش گذاشته شده همراه با دامن‌های بلندی هستند که بعضاً از ریشه در فرهنگ محلی ایران دارند. روسری‌ها هم گاهی به شکل عمامه و گاهی هم مانند دستمال سر دزدان دریایی هستند و اغلب هنگام راه رفتن مدل‌ها روی صحنه از روی سرشان به زمین می‌افتند.

به نوشته فرانکفورتر آلگماینه نازنین سیدادین یکی دیگر از طراحانی زن ایرانی که در نمایشگاه کارلس‌روهه شرکت کرده است، می‌گوید، زنان ایران عاشق مد هستند. « مد برای ما خیلی مهم است، ما با ممنوعیت‌ها بازی می‌کنیم.»

در بخش پایانی این گزارش با اشاره به استقبال گسترده از نمایش مدل‌های ایرانی در آلمان آمده است، طراحان ایرانی در پایان نمایش تمام عکس‌های گرفته شده از خود را کنترل می‌کنند، تا مطمئن شوند، همه جا با روسری هستند، چرا که آنها باز هم می‌خواهند در ایران کار کنند.
XS
SM
MD
LG