لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۱

ویکی‌لیکس: ماموران مخفی جمهوری اسلامی ۱۸۰ خلبان عراقی را کشته‌اند


بر اساس اسناد منتشر شده توسط سایت ویکی‌لیکس، پس از سقوط صدام حسین ماموران مخفی جمهوری اسلامی ایران ۱۸۰ خلبان نیروی هوایی عراق را که در بمباران ایران در جریان جنگ هشت ساله دست داشتند، از پای درآورده‌اند.

به گزارش شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی نیوز آمریکا در بخشی از اسناد محرمانه وزارت امور خارجه آمریکا که توسط سایت ویکی‌لیکس منتشر شده، آمده است، از زمان سقوط صدام حسین ایران ۱۸۰ خلبان نیروی هوایی پیشین عراق را کشته است.

در یکی از اسناد محرمانه آمریکا که در تاریخ ۱۴ دسامبر سال ۲۰۰۹ تهیه شده، آمده است: «نام شمار زیادی از خلبانان نیروی هوایی عراق که در طول جنگ ایران و عراق در حملات هوایی علیه ایران شرکت داشتند،‌ هم اکنون در لیست سیاه ایران قرار دارد.»

در ادامه به نقل از منبعی که نام وی در اسناد مورد اشاره حذف شده اضافه شده است: «ایران تاکنون ۱۸۰ خلبان عراقی را سر به نیست کرده است.»

بر اساس این گزارش با توجه به هرج و مرج به وجود آمده در عراق پس از سقوط صدام و نیز با توجه به بالا گرفتن درگیری‌های قومی و مذهبی در این کشور، اقدام سازمان یافته ایران در «انتقام گرفتن از خلبانان عراقی» چندان جلب توجه نکرده است.

در جریان جنگ هشت ساله میان عراق و ایران که در سال ۱۹۸۰ با حمله ارتش عراق به ایران آغاز شد، دست کم پانصد هزار نفر جان خود را از دست دادند که شمار زیادی از آنها غیرنظامیانی بودند که در جریان حملات هوایی و موشکی به شهرها کشته شدند.

در این میان علاوه بر ۱۸۰ خلبان عراقی که توسط ماموران مخفی ایران در عراق کشته شدند، بر اساس آمارهای وزارت دفاع عراق ۸۰۰ خلبان دیگر از ترس عملیات انتقام جویانه ایران از کشورشان گریخته‌اند.

در این مدرک همچنان آمده است که تنها همزمان با ماه رمضان در سال ۲۰۰۵ میلادی ۳۶ خلبان عراقی در یکی از محله‌‌های شیعه‌نشین بغداد هدف قرار گرفته و کشته شده بودند.
XS
SM
MD
LG