لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۰۵

۹۱ اصلاح طلب خواستار نامزدی محمد خاتمی در انتخابات شدند


گروهی از چهره‌های اصلاح‌طلب در داخل ایران، در نامه‌ای سرگشاده به محمد خاتمی از او خواستند در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ نامزد شود.

بر اساس گزارش‌ها، ۹۱ نفر از وزیران سابق، نمایندگان دوره‌های پیشین مجلس و فعالان سیاسی و فرهنگی در نامه‌ای سرگشاده به محمد خاتمی که روز شنبه ۲۶ اسفند منتشر شد، خواستار نامزدی رئیس جمهور سابق ایران در انتخابات آینده برای برون‌رفت از وضعیت کنونی شده‌اند.

این گروه در نامه خود نوشته‌اند: «متأسفانه رنج مردمان، دشواری ‌های ناشی از سوء نیت بدخواهان و سوء تدبیر بخشی از مسؤولان، کشور را در وضعیتی قرار داده که ادامه آن سبب نگرانی دلسوزان از هر جناح شده است».

آنان از محمد خاتمی خواسته‌اند با توجه به «سابقه ممتاز»ش در اداره کشور و همچنین به توجه به «محبوبیت کم‌نظیر» او، در انتخابات ریاست جمهوری آینده نامزد شود.

انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران قرار است ۲۴ خرداد سال آینده برگزار شود و کمتر از سه ماه به این انتخابات مانده است.

سرکوب‌های پس از انتخابات ۸۸ و همچنین تداوم حصر خانگی رهبران آن اعتراض‌ها، مسیر تصمیم‌گیری برای اصلاح‌طلبان درباره انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ را پیچیده‌تر کرده است.

تاکنون شماری از چهره‌های سیاسی، از جمله حسن روحانی، محمدرضا باهنر، محسن رضایی و منوچهر متکی اعلام کرده‌اند که در این انتخابات به عنوان نامزد حاضر خواهند شد.

در همین حال گزارش‌هایی نیز درباره دعوت گروهی از اصلاح‌طلبان در داخل ایران از محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی، دو رئیس جمهور سابق ایران، برای نامزدی در انتخابات آینده ریاست جمهوری منتشر شده است.

پیش از این روزنامه‌های شرق و جهان صنعت از قول محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس و از چهره‌های عمده اصول‌گرا، نوشته بودند که اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی در نظرسنجی‌های انتخاباتی پیشتاز هستند.

محمد خاتمی روز ۲۰ اسفند بدون اشاره مستقیم به دعوت‌ها از او برای نامزدی در انتخابات گفت که اصلاح‌طلبان برای «نجات کشور» هم دارای «برنامه» هستند و هم دارای افرادی که بتوانند این برنامه را به اجرا برسانند.

آقای خاتمی همچنین گفت: «در مورد تصمیم‌گیری من اصلا نگران نباشید. من یک فرد در مجموعه عظیم اصلاح‌طلبان هستم و نظر خودم را دارم و در عین حال در عمل به نظر جمع، که امیدوارم اجماعی باشد، احترام می‌گذارم.»

در عین حال این پیشنهادها، واکنش تند وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی را برانگیخته است.

حیدر مصلحی پنجشنبه هفته پیش ۱۷ اسفندماه در اشاره غیرمستقیم به محمد خاتمی و پیشنهادهای گروهی از اصلاح‌طلبان برای نامزدشدن او در انتخابات آینده، این پیشنهاد را «پررویی» خواند و آن را به کشورهای غربی مرتبط کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حیدر مصلحی در یک سخنرانی بدون ذکر مستقیم نام محمد خاتمی، به پیشنهادهای مطرح‌شده برای نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری آینده اشاره کرد و گفت «همه ضد انقلاب در داخل و خارج ایران» در پی نامزدی او هستند.

مصطفی تاجزاده، زندانی سیاسی، هفته پیش در یادداشتی که از زندان اوین منتشر کرد، نوشته است که «محبوبیت و مقبولیت» آقای خاتمی افزایش یافته و «اقتدارگرایان از این عصبانی هستند.»

این معاون سیاسیت وزیر کشور در دولت آقای خاتمی، خواستار افزایش دعوت‌ها از محمد خاتمی برای اعلام نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آینده شده است.

آقای خاتمی در سه سال گذشته از منتقدان سرکوب‌های پس از انتخابات بوده است و برخی مقامات جمهوری اسلامی و رسانه‌های جریان اصولگرا از او در کنار میرحسین موسوی و مهدی کروبی به عنوان «سران فتنه» نام برده‌اند.

آیت‌الله خامنه‌ای و دیگر مقامات جمهوری اسلامی از اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸ به عنوان «فتنه» یاد می‌کنند.

در جریان این اعتراض‌ها ده‌ها نفر کشته و به گفته خود مقامات انتظامی ایران هزاران نفر بازداشت شدند.

دو نامزد آن انتخابات، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، که به آن اعتراض داشته‌اند، از دو سال پیش در حصر خانگی بوده‌اند. زهرا رهنورد همسر آقای موسوی نیز در این حصر است.

محمد خاتمی در سخنان هفته پیش خود، انتخابات ریاست جمهوری را «مهم‌ترین مسئله» بر شمرده و در عین حال تاکید کرد: «نمی‌شود ... نظر بسیاری از آنان که هزینه دادند و به حصر و حبس و محدودیت‌ها گرفتار شدند را نادیده گرفت.»

این رئیس‌جمهور سابق ایران پیش‌تر در اوایل اسفند در دیدار با فرزندان آقای موسوی و خانم رهنورد، گفته بود: «ما می‌توانیم از ظلم‌ها و تهمت‌هایی که به ما روا داشتند بگذریم، اما نگرانی از آینده ایران قابل چشم‌پوشی نیست. ما نگران ایرانیم.»
XS
SM
MD
LG