لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۹

شورای اروپا: نخست وزیر کوسوو رئیس یک باند تبهکاری است


هاشم تاچی، نخست‌وزیر کوسوو
هاشم تاچی، نخست‌وزیر کوسوو
تنها دو روز پس از آن که هاشم هاشم تاچی، رئیس حزب دمکراتیک کوسوو با پیروزی در انتخابات پارلمانی این کشور در پست نخست‌وزیری این کشور ابقا شد، شورای اروپا در گزارشی وی را متهم کرده است که در راس یک گروه ‌مافیایی در زمینه قاچاق اسلحه،‌ مواد مخدر و خرید و فروش اعضای بدن فعالیت داشته است.

به نوشته روزنامه بریتانیایی گاردین، شورای اروپا در گزارشی، هاشم تاچی، نخست‌وزیر کوسوو را رئیس گروهی معرفی کرده است که در اوج جنگ کوسوو در سال ۱۹۹۹ فعالیت‌های خود را در زمینه تبهکاری سازمان یافته آغاز کرده و از این طریق نفوذ خود را در این کشورگسترش داده است.

گزارش یاد شده که توسط دیک مارتی،‌ بازرس حقوق بشر و از نمایندگان پارلمان اروپا تهیه شده،‌ قرار است روز پنج‌شنبه در نشستی پاریس در اختیار دیپلمات‌های ۴۷ کشور عضو شورای اروپا قرار گیرد.

شورای اروپا یک نهاد بین‌المللی اروپایی است که در سال ۱۹۴۹ میلادی تاسیس شده و مقر آن در استراسبورگ فرانسه قرار دارد. شورای اروپا هم اکنون ۴۷ عضو دارد و نهادی متفاوت از اتحادیه اروپا یا شورای اتحادیه اروپا است.

دیک مارتی، نماینده سوییسی پارلمان اروپا و دادستان پیشین سوییس در گزارش خود هاشم تاچی و سایر فرماندهان پیشین ارتش آزادی‌ بخش کوسوو را به دست داشتن در فعالیت‌های تبهکارانه و از جمله تجارت اعضای بدن انسان متهم کرده است.

در تهیه گزارش یاد شده،‌ که دو سال به طول انجامیده است، از جمله به یافته‌های پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، و نیز سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای مخلتف استناد شده است.

در بخشی از این گزارش آمده است، گروه «شبه‌مافیایی» تحت رهبری هاشم تاچی از جمله در خرید و فروش اعضای بدن اسرای جنگی صرب، قتل‌‌های سفارشی و نیز سایر انواع تبهکاری مشارکت داشته است.

بر اساس این گزارش ارتش آزادی‌بخش کوسوو در مناطقی در شمال آلبانی صرب‌ها و نیز شماری از آلبانیایی‌های کوسوو را در زندان‌های مخفی نگهداری می‌کرد و رفتاری «غیرانسانی و تحقیرآمیز»‌ با این افراد داشته است.

همچنین اعضای بدن این زندانیان در یک بیمارستان از بدن آن جدا شده و در بازارهای سیاه بین‌المللی به کلینیک‌های خارجی فروخته می‌شد.

آقای مارتی در گزارش خود همچنین آورده است، این گونه فعالیت‌ها که توسط فرماندهان ارتش آزادیبخش کوسوو و در چارچوب تبهکاری سازمان یافته صورت می‌گرفت، «تاکنون نیز در اشکال مختلف ادامه دارد.»

در گزارش شورای اروپا همچنین به بازداشت پنج نفر در ماه اکتبر سال جاری در یک کلینیک در شهر پریستینا، از جمله یک پزشک و یکی از کارکنان وزارت بهداشت کوسوو، به اتهام دست داشتن در خرید و فروش اعضای بدن انسان و فعالیت‌های غیرقانونی پزشکی اشاره شده است.

دیک مارتی،‌ دادستان پیشین سوییس، در گزارش خود همچنین صراحتاً‌ از هاشم تاچی با عنوان رئیس گروه تبهکاری "درنیکا" نام برده و این گروه را به عنوان «گروهی کوچک اما بسیار قدرتمند از اعضای پیشین ارتش آزادی‌بخش کوسوو» معرفی کرده است که از سال ۱۹۹۹ تبهکاری سازمان یافته را تحت کنترل خویش درآورده است.

در این گزارش با اشاره به حمایت‌های دیپلماتیک و سیاسی ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهای غربی از هاشم تاچی، پس از پایان جنگ کوسوو، آمده است،‌ کشورهای غربی هم از این «جنایت‌ها» آگاه بودند،‌ اما آن را نادیده گرفتند.

در این میان حزب دمکراتیک کوسوو به رهبری هاشم تاچی،‌ که در انتخابات اخیر این کشور به پیروزی رسیده است،‌ در واکنش به گزارش شورای اروپا،‌ ادعاهای مطرح شده در آن را «دروغ»‌ خوانده و هدف از انتشار آن را ضربه زدن به وجهه ارتش آزادی‌بخش کوسوو و فرماندهان آن دانسته است.

این حزب همچنین اعلام کرده است،‌ «برای مقابله با دروغ‌های مارتی» تمام «اقدامات ممکن و لازم» و از جمله اقدامات حقوقی‌ را انجام خواهد داد.
XS
SM
MD
LG