لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۸

ستوان کلمبو در سن ۸۳ سالگی درگذشت


پیتر فالک، بازیگر آمریکایی که به ویژه به دلیل بازی در نقش «ستوان کلمبو» در یک سریال تلویزیونی در دهه هفتاد میلادی به شهرت رسیده بود، پنج‌شنبه شب در خانه خود در کالیفرنیا درگذشت.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، پیتر فالک، بازیگر آمریکایی نقش «ستوان کلمبو»، پنج‌شنبه شب در سن ۸۳ سالگی در خانه خود در بورلی‌هیلز، در ایالت کالیفرنیا، درگذشت.

خانواده پیتر فالک روز جمعه با اعلام خبر درگذشت وی، بدون اعلام دلیل مرگ این بازیگر آمریکایی، گفته‌اند، آقای فالک در آرامش در منزل خود چشم از جهان فرو بسته است.

پیتر فالک که در سال ۱۹۲۷ در نیویورک به دنیا آمده بود، از سال ۲۰۰۸ به بیماری آلزایمر مبتلا شده بود.

وی به ویژه به دلیل ایفای نقش «ستوان کلمبو» در یک سریال تلویزیونی آمریکایی که برای نخستین بار در دهه هفتاد میلادی پخش شد، به شهرت رسیده بود.

این سریال پیش از انقلاب از تلویزیون ایران نیز پخش می‌شد و در آن پیتر فالک در نقش یک کارآگاه ژولیده اداره جنایی پلیس لس‌آنجلس هر هفته پرده از اسرار جنایتی برمی‌داشت.

پیتر فالک که فعالیت هنری خود را در اواسط دهه ۱۹۵۰ میلادی با بازی در تئاتر آغاز کرده و اولین فیلم خود را در سال ۱۹۵۸ بازی کرده بود، در سال ۱۹۷۱ با بازی در نقش ستوان کلمبو به اوج شهرت رسید.

سریال کلمبو ابتدا از سال ۱۹۷۱ تا سال ۱۹۸۷ تهیه و پخش شد و سری دوم این سریال از سال ۱۹۸۶ تا سال ۲۰۰۳ پخش می‌شد. پیتر فالک به خاطر بازی در این سریال برنده جایزه امی (اسکار تلویزیونی) شده بود.

وی همچنین علاوه بر بازی در سریال «ستوان کلمبو»، در چند فیلم مشهور نیز ایفای نقش کرده و از جمله برای بازی در فیلم‌های «سازمان جنایت» و «جیبی پر از معجزه» نامزد جایزه اسکار بازیگر نقش مکمل مرد شده بود.

فیلم‌های «دنیای دیوانه دیوانه دیوانه»، «مسابقه بزرگ»، «شوهران» و «برج و بارو» از دیگر فیلم‌هایی است که پتر فالک در آن ایفای نقش کرده است.
XS
SM
MD
LG