لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۹

بازی با اسلحه پلاستیکی در افغانستان ممنوع شد


افغانستان. عید فطر
افغانستان. عید فطر

پس از آن‌ که بازی کودکان در افغانستان با اسباب‌بازی‌های پلاستیکی به شکل مسلسل‌های کلاشنیکف در جریان عید فطر بیش از ۱۰۰ زخمی برجای گذاشت، مقامات این کشور تصمیم گرفتند فروش و استفاده از این اسباب‌بازی‌ها را ممنوع کنند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، مقام‌های وزارت بهداشت افغانستان می‌گویند که طی سه روز مراسم عید فطر، بازی کودکان با مسلسل‌های پلاستیکی که ساچمه‌های پلاستیکی پرتاب می‌کند باعث زخمی شدن دست‌کم ۱۱۶ کودک شده که بیشتر این آسیب‌ها به ناحیه چشم این کودکان وارد شده‌ است.

روزنامه بریتانیایی گاردین نیز می‌نویسد که ممنوعیت این اسباب‌بازی‌ها در افغانستان «بخشی است از تلاش مقام‌های این کشور برای جلوگیری از رواج فرهنگ خشونت در میان کودکان».

بازی با سلاح‌های پلاستیکی طی روزهای عید فطر در افغانستان در سال‌های اخیر رواج زیادی پیدا کرده و فعالان اجتماعی و والدین رواج فرهنگ خشونت طی سال‌های جنگ در این کشور را در این ارتباط مقصر می‌دانند.

به نوشته گاردین، کودکان در افغانستان، از پول توجیبی که به طور سنتی در عید فطر از والدین خود دریافت می‌کنند بیشتر برای خرید کلاشنیکف‌های پلاستیکی و تفنگ‌های اسباب‌بازی استفاده می‌کنند.

در همین زمینه نورالحق علومی، وزیر داخله (کشور) افغانستان، با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که «به نیروی انتظامی دستور داده‌ایم تا تمامی سلاح‌های اسباب‌بازی که می‌توانند منجر به آسیب‌های جسمی و روانی بشوند جمع‌آوری شود».

بنا بر گزارش‌ها، این تصمیم دولت افغانستان در شبکه‌های اجتماعی با استقبال زیادی روبه‌رو شده و در این شبکه‌ها، درخواست‌هایی نیز برای جمع‌آوری سلاح‌های واقعی از دست شهروندان مطرح شده‌ است.

XS
SM
MD
LG