لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۹

حمله به پارلمان افغانستان با کشته شدن «هفت مهاجم» پایان یافت


روز دوشنبه ۱ تیرماه غرب کابل شاهد یک انفجار سنگین و چندین تیراندازی در مقابل ساختمان پارلمان افغانستان بود که این رویداد با کشته شدن هفت مهاجم پایان یافت.

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله (کشور) افغانستان، روز دوشنبه در گفت‌وگو با بخش افغان رادیو آزادی/رادیو اروپای آزاد با ذکر این‌که «درگیری در برابر ساختمان شورای ملی به پایان رسیده‌است» گفت: «هفت مهاجم که تلاش داشتند داخل ساختمان شورای ملی شوند توسط نیروهای افغان از پا در آورده شدند.»

آقای صدیقی افزود که در این رویداد به نمایندگان شورای ملی (پارلمان) و نیروهای دولتی افغان آسیب نرسیده‌است.

خبرگزاری رویترز اما از زخمی شدن «۱۹ نفر» بر اثر این درگیری‌ها خبر می‌دهد.

حمله طالبان به پارلمان افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:30 0:00

خبرگزاری رویترز از قول عبادلله کریمی، سخنگوی پلیس کابل، می‌نویسد که عامل این انفجارها یک بمب‌گذار انتحاری عضو گروه طالبان بوده که حمله او به همراه چندین فرد مسلح به سمت ساختمان پارلمان باعث فرار نمایندگان پارلمان از این ساختمان شده‌است.

به نوشته رویترز، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در تماسی تلفنی با ذکر این‌که «طالبان مسئول این حمله است» گفت که «ما موقعی به پارلمان حمله کردیم که یک گردهمایی مهم برای معرفی وزیر دفاع تشکیل شده‌بود.»

شکریه بارکزای، یکی از نمایندگان پارلمان افغانستان در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت: «انفجار مهیبی بود که ساختمان را لرزاند و پنجره‌ها را شکست. ما الان در محل امنی هستیم.»

این حمله در حالی صورت می‌گیرد که گروه طالبان طی دو روز گذشته موفق شد دو ناحیه در شمال افغانستان را به تصرف خود درآورد.

بنا بر گزارش‌ها، گروه طالبان طی روزهای اخیر شهرستان دشت اَرچی در استان قندوز را تصرف کرده و صدها تن از آنها نیز در جریان درگیری با نیروهای دولتی موفق شدند خود را به روستای چهاردره، مرکز شهرستان چهاردره قندوز برسانند.

گروه طالبان که پیشتر اعلام کرده بود در فصل بهار به انجام موجی از حملات تازه رو می‌آورد.

از زمان سرنگونی طالبان با مداخله نظامی ایالات متحده ۱۳ سال می‌گذرد اما این گروه هم‌چنان در حال تجدید قوا و تلاش برای به‌دست گرفتن کنترل مناطق مختلف است.

XS
SM
MD
LG