لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۲

آغاز ثبت نام کودکان افغان فاقد مدرک اقامت قانونی در مدارس ایران


وزارت کشور ایران به دانش‌آموزان ۷ تا ۱۸ سال افغان که مدرک اقامت قانونی ندارند، پنج روز فرصت داده‌است تا برای دریافت «معرفی‌نامه تحصیلی» که به آنان امکان ثبت نام در مدارس ایران را می‌دهد، اقدام کنند.

براساس اعلام اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور، طرح صدور «معرفی‌نامه تحصیلی» برای دانش‌آموزان افغان از صبح روز دوشنبه ۱۲ مرداد، به مدت پنج روز، آغاز شده‌است.

به گفته وب‌سایت این اداره کل، این طرح شامل خانواده‌های افغانِ «فاقد مدرک قانونی یا دارای مدارک فاقد اعتبار» می‌شود که فرزندان در سن تحصیل بین ۷ الی ۱۸ سال دارند.

وزارت کشور ایران تأکید کرده که در این طرح «به هیچ وجه» به دنبال شناسایی اتباع افغان فاقد مدارک اقامت قانونی نیست.

رسانه‌های ایران در خرداد ماه خبر داده بودند که آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در دستوری خواستار آن شده که «هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به صورت غیرقانونی و بی مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت نام شوند.»

در همین حال محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت، نیز تأکید کرده بود که دولت وظیفه دارد این دستور را «با دقت به سرانجام برساند.»

پیش از این تنها آن دسته از کودکان افغان قادر به تحصیل در مدارس ایران بودند که اقامت آنها مورد تأیید ایران قرار گرفته‌است.

از سوی دیگر پیش از سال ۹۳ دانش‌آموزان افغانِ دارای مدرک اقامت قانونی نیز برای تحصیل در مدارس ایران باید شهریه می‌پرداختند.

این موضوع اعتراض‌هایی را به دنبال داشت و از جمله در سال ۸۳ مهاجران افغان در شهر مشهد در اعتراض به الزام پرداخت شهریه تحصیلی دست به تظاهرات و تحصن زده بودند.

در مهر ماه همان سال، وزارت امور خارجه افغانستان سفیر ایران در کابل را احضار کرده و درباره وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان افغان در ایران از وی توضیح خواسته بود.

در نهایت وزارت آموزش و پرورش ایران در سال ۹۳ اعلام کرد که از دانش‌آموزان اتباع خارجی شهریه دریافت نخواهد شد.

صدور بعضی از بخش‌نامه‌ها و قوانین تبعیض‌آمیز علیه افغان‌ها در سال‌های اخیر موضوع بحث‌های دامنه‌داری در ایران بوده‌است.

در همین حال در دی ماه سال ۹۳ تنبیه چهار دانش‌آموز افغان در پاکدشت ورامین، موجی از پیام‌های همدلانه ایرانیان با مهاجران افغانستان را به دنبال داشت.

به گفته مقامات جمهوری اسلامی، ۳۲۰ هزار دانش‌آموز و ۱۳ هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی افغان در ایران حضور دارند.

XS
SM
MD
LG