لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۷

رئیس کمیته مبارزه با مواد مخدر: آمارسازی‌ها در مورد تعداد معتادان ادامه دارد


رئیس کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن انتقاد از به گفته او «آمارسازی» دولت محمود احمدی‌نژاد دربارهٔ کاهش تعداد افراد معتاد گفت که مدیران ستاد مبارزه با مواد مخدر دولت حسن روحانی نیز «راه غلط دولت قبل را ادامه می‌دهند.»

علی هاشمی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا، همچنین خبر داد که در سال ۹۰ محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری وقت ایران، اجازه اعلام نتایج یک «شیوع‌شناسی اعتیاد» را نداده‌است.

آقای هاشمی در این مصاحبه که روز سه‌شنبه، ۲ تیر منتشر شده، گفت که این گزارش حکایت از وجود «چهارمیلیون مصرف‌کننده با احتساب تفننی‌ها» داشته‌است.

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر در دولت محمد خاتمی، رئیس جمهوری اسبق ایران، تأکید کرد که در زمان آغاز به کار دولت آقای احمدی‌نژاد آمار مصرف کنندگان مواد مخدر در ایران سه میلیون و ۷۲۰ هزار نفر بوده که از این تعداد «۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مصرف دائمی داشتند و مابقی مصرف تفننی.»

آقای هاشمی اضافه کرد: «دولت نهم... در اولین اظهارنظرها، آمار معتادان را ۷۵۰ هزار نفر اعلام می‌کند؟ چگونه می‌شود که طی هشت سال این آمار رفته رفته به یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر می‌رسد؟»

وی تأکید کرد: «هرچند با این آمارسازی می‌پذیرند که طی دو دولت نهم و دهم اعتیاد حدود صددرصد رشد داشته‌است.»

رئیس اسبق ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: «آمارسازی در حوزه اعتیاد در پیشبرد اهداف مدنظر برای مبارزه با مواد مخدر خلل وارد کرده‌است و متأسفانه مدیران دبیرخانه ستاد، راه غلط دولت قبل را ادامه می‌دهند.»

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور ایران، سال گذشته و در سخنرانی‌های مختلف، تعداد رسمی معتادان در ایران را یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر اعلام کرده و در عین حال گفته بود که آمار غیررسمی افراد معتاد در ایران بالغ بر سه میلیون نفر است.

آقای رحمانی فضلی چرخش مالی مرتبط با مواد مخدر را «سه میلیارد دلار» معادل «۱۰ هزار میلیارد تومان» ذکر کرده‌است.

این درحالی است که رئیس اسبق ستاد مبارزه با مواد مخدر در مصاحبه خود براساس نتایج یک تحقیق در سال ۸۳ گفت که خسارت مواد مخدر به اقتصاد کشور درآن سال ۱۲ میلیارد دلار بوده که براساس نرخ برابری دلار در حال حاضر این رقم ۴۰ هزار میلیارد تومان درسال است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد که کشفیات مواد مخدر تنها حدود ۱۰ درصد از مواد مخدر مصرف شده در ایران را شامل می‌شود.

به گفته آقای هاشمی مصرف شیشه در ایران در سال گذشته ۵۰ تن و حداکثر کشفیات پنج تن بوده، این در حالی است که کشفیات تریاک، بیش از «۸ درصد از کل وزن تولید است» که با احتساب حشیش و هروئین «کشفیات به ۱۰ و نیم درصد می‌رسد.»

علیرضا جزینی، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه از کشف ۵۵۳ تن انواع مخدر در سال ۹۳ خبر داده بود.

درهمین حال رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی نیز روز چهارشنبه خبر داد که حدود ۱۳۵ تن انواع مواد مخدر در سه ماه گذشته کشف شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ۲۵ درصد افزایش داشته‌است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، علی مویدی گفت که در این مدت بیش از ۹۲ هزار «قاچاقچی» دستگیر شدند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو درصد افزایش داشته‌است.

XS
SM
MD
LG