لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۲

مطهری: لغو سخنرانی‌ها تکرار شود وزیر کشور را استیضاح می‌کنیم


علی مطهری، نماینده تهران در مجلس
علی مطهری، نماینده تهران در مجلس

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، در نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، دلیل لغو سخنرانی‌اش در کرج در روز پنج‌شنبه ۷ خرداد را «مخالفت و تهدید» امام جمعه کرج، «یک نهاد نظامی» و یکی از نمایندگان کرج در مجلس، اعلام کرد.

براساس این نامه که روز یکشنبه ۱۰ خرداد، در وب‌سایت آقای مطهری منتشر شده، این نماینده مجلس، استاندار البرز و فرماندار کرج را به «بی‌مسئولیتی و عقب‌نشینی» در مقابل این تهدیدها متهم و همچنین تهدید کرد که «اگر یک بار دیگر این گونه حوادث تکرار شود.. وزیر کشور را استیضاح خواهیم کرد.»

همایش «دولت، ملت و همدلی و همزبانی» که بنا بود روز پنج‌شنبه، ۷ خرداد، با سخنرانی علی مطهری و احمد توکلی، دو نماینده مجلس، و همچنین ابراهیم اصغرزاده و نجفقلی حبیبی، دو چهره اصلاح‌طلب، در کرج برگزار شود، ساعاتی پیش از برگزاری لغو شد.

آقای مطهری در نامه خود با اشاره به تهدیدهای مخالفان برگزاری سخنرانی‌اش، افزود: «گفته بودند، اگر این همایش برگزار شود بدتر از شیراز می‌کنیم و قلم پایشان را می‌شکنیم.»

وی اضافه کرد: «متأسفانه استاندار و فرماندار هم به جای آنکه بگویند ما طبق قانون با شما برخورد می‌کنیم تسلیم قانون‌شکنان شدند.»

آقای مطهری با تأکید بر اینکه نباید امام جمعه، نهاد نظامی یا نماینده مجلس در امور اجرایی دخالت کنند، افزود: «والاّ هرج و مرج و حکومت ملوک‌الطوایفی پدید می‌آید. حادثه شیراز نیز ناشی از همین معضل و سستی مسئولان اجرایی استان بود.»

علی مطهری روز ۱۸ اسفند ۹۳ برای سخنرانی در دانشگاه شیراز به این شهر سفر کرد، اما پیش از رسیدن به دانشگاه شیراز در فرودگاه این شهر مورد «هجوم نیروهای لباس‌شخصی» و ضرب و شتم قرار گرفت و در نهایت مجبور به بازگشت به تهران شد.

آقای مطهری روز شنبه ۲۳ اسفند ۹۳، اسدالله ایمانی، امام جمعه شیراز، را متهم ردیف اول در حمله به خود معرفی کرد و پیش از آن نیز تلویحاً برخی از حمله‌کنندگان به خود را وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خوانده بود.

از جمله وی دربارهٔ عاملان حمله به خود گفته بود: «ظاهراً یک اصلِ پذیرفته شده بود؛ این افراد که از تجهیزاتشان مانند موتورهای سنگین و گاز فلفل معلوم بود از کجا دستور گرفته‌اند.»

«موتورهای سنگین» معمولاً توسط نهادهای نظامی و نیروهای بسیج در ایران استفاده می‌شود.

آقای مطهری در ادامه نامه تازه خود با اشاره به مسئولیت رئیس جمهوری برای اجرای قانون اساسی خطاب به حسن روحانی نوشت: «این وضعیت... تا کی قرار است ادامه پیدا کند و برخی استانداران و فرمانداران سست‌عنصر به جای اجرای قانون به اجرای اوامر دوستان نادان انقلاب بپردازند.»

وی اضافه کرد: «قبول دارم که همیشه فشارها بر دولت‌هایی که قصد اجرای کامل قانون اساسی را دارند بیشتر است... اما این عذر برای توجیه وضع موجود قابل پذیرش نیست زیرا مردم با توجه به شعارها و وعده‌های جناب عالی به شما رأی دادند.»

این نماینده مجلس تأکید کرد: «اگر برای لغو یک برنامه بگویند در صورت حضور این فرد یا افراد... مردم شهر با هم درگیر می‌شوند... قابل قبول است اما این که مقامات و نهادهای حکومتی، خود بگویند اگر فلان برنامه اجرا شود ما به هم می‌ریزیم و استاندار و فرماندار هم بترسند و کوتاه بیایند... قابل قبول نیست.»

یک روز پیش از نامه آقای مطهری، حسن روحانی گفته بود: «این طور نباشد که بگویند آن آقا نباید در این شهر صحبت کند؟ این قدر برچسب زده می‌شود که نمی‌دانم از کجا این برچسب‌ها تولید می‌شود.»

با این حال از زمان روی کار آمدن دولت آقای روحانی تعدادی از همایش‌ها و سخنرانی‌های سیاسی اصلاح‌طلبان و چهره‌های منتقد به دلیل مخالفت و تهدیدهای گروه‌های فشار لغو شده‌است.

از جمله، براساس گزارش‌ها برنامه افتتاحیه انجمن امید دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، که قرار بود روز چهارشنبه ۳۰ خرداد، با حضور مهمانانی چون حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران و ابراهیم امینی، عضو هیئت رئیسه مجلس ششم برگزار شود، پس از تغییرات چندباره لغو شد.

در همین حال الهه کولایی، عضو حزب جبهه مشارکت و استاد دانشگاه، خبر داده بود که ۱۱ اسفند ۹۳، مأموران «پلیس امنیت» در فرودگاه شیراز از ورود او به شهر برای انجام یک سخنرانی جلوگیری کرده و به او گفته‌اند که «شورای تأمین» و «دادستانی» ورود او به شهر شیراز را «ممنوع» کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG