لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۱

پخش نامه در مجلس درباره مدرک دکترای روحانی


مجلس شورای اسلامی
مجلس شورای اسلامی

نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی از پخش نامه‌ای علیه حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در جلسه علنی یکشنبه ۲۶ مرداد مجلس، مبنی بر «جعلی بودن مدرک دکترای وی» در زمان نمایندگی مجلس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، کمال‌الدین پیرموذن گفت: «در این نامه آمده که مدرک دکترای رئیس جمهور در زمان نمایندگی وی جعلی بوده و روحانی در زمان نمایندگی مدرک دکترا نداشته‌است.»

به گفته آقای پیرموذن، مهدی کوچک‌زاده، نماینده تهران و عضو جبهه پایداری، مسئولیت نگارش این نامه را بر عهده گرفته‌است.

محمدجواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد در مجلس و عضو جبهه پایداری، روز شنبه حسن روحانی را متهم کرده بود که در رساله دکترای خود در دانشگاه گلاسکوی اسکاتلند، اطلاعات مهمی را در اختیار انگلیسی‌ها قرار داده‌است.

در همین حال آقای پیرموذن روز یک‌شنبه تاکید کرد: «انتشار این نامه برای جوسازی، تخریب و تندروی پیش از طرح استیضاح وزیر علوم است تا رئیس جمهور با شجاعت و صراحت واقعیت‌های پشت پرده استیضاح را مطرح نکند.»

به گزارش رسانه‌های ایران جلسه استیضاح رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم، سه‌شنبه ۲۸ مرداد برگزار خواهد شد. برخی از رسانه‌های حامی دولت از احتمال طرح موضوع «بورسیه‌های غیر قانونی» اعطاشده به نزدیکان و وابستگان دولت محمود احمدی‌نژاد در این جلسه خبر داده‌اند.

خبرگزاری ایسنا متن کامل نامه توزیع شده در بین نمایندگان مجلس علیه حسن روحانی را منتشر کرده‌است.

این نامه با اشاره به اسناد مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که «حسن روحانی از دوره اول مجلس شورای اسلامی با عنوان دکتر عهده‌دار سمت نمایندگی بوده در حالی که مطابق مندرجات سایت مرکز تحقیقات استراتژیک، وی طی سال‌های منتهی به ۷۴ برای تحصیل در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا در یکی از دانشگاه‌های انگلستان ثبت نام کرده‌است.»

دراین نامه از حسن روحانی این پرسش مطرح شده که آیا وی در فاصله سال‌های مجلس اول تا سال ۷۴ «از حقوق و امتیازات عنوان دکتر استفاده کرده‌است؟»

این نامه همچنین خواستار توضیح روحانی درباره نحوه کسب عنوان «استاد تمام» و چگونگی تحصیل در انگلستان همزمان با تصدی پست‌هایی مانند نایب رئیس مجلس و دبیر شورای عالی امنیت ملی شده‌است.

پس از سخنان حسن روحانی در جمع سفیران جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور تعدادی از نمایندگان مجلس حملات شدیدی را علیه آقای روحانی مطرح کرده‌اند.

رئیس جمهوری ایران روز دوشنبه ۲۰ مرداد با انتقاد شدید از «تعامل‌هراسی و مذاکره‌هراسی» افرادی که به گفته وی از مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های بزرگ جهانی هراس دارند، آنها را «بزدل سیاسی» خوانده بود.

حمید رسایی، نماینده تهران، و عضو جبهه پایداری، روز یک‌شنبه در نطق میان‌دستور خود ضمن انتقاد از سخنان روحانی گفت: «در طول یک سال ریاست جمهوری و مذاکره دولت تدبیر امید با آمریکا کم تحقیر نشدیم که بر خود نلرزیم؛ هم تحقیر شدیم هم تحریم و من از رئیس جمهور سؤال می‌کنم اگر ما به جهنم برویم از مشکلاتی که با سیاست‌های انفعالی شما برای مردم ایجاد شده‌است کاسته می‌شود؟»

آقای رسایی با اشاره به سخنان اخیر رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر «افزایش تحریم‌های آمریکا بعد از مذاکرات هسته‌ای» افزود: «این جمله رهبری یعنی آنکه آقای روحانی بیدار شوید، هیچ تحریمی ترک برنداشته.»

آیت‌الله خامنه‌ای چهارشنبه ۲۲ مرداد مذاکرات هسته‌ای با آمریکا را «بی‌فایده» توصیف کرد و گفت که این مذاکرات نه تنها تاثیری در کاهش‌ دشمنی آمریکا با ایران نداشته، بلکه آمریکایی‌ها تحریم‌ها را افزایش هم داده‌اند.

ماری هرف، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، در واکنش به این سخنان اعلام کرد که این کشور از زمان اجرای طرح اقدام مشترک درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران هیچ تحریم اضافی مرتبط با برنامه هسته‌ای علیه تهران وضع نکرده‌است.

XS
SM
MD
LG