لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۰

گروه حکومت اسلامی ده‌ها مسیحی سوری را ربود


دو گروه حقوق بشری در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های بین‌المللی از ربوده شدن ده‌ها مسیحی آشوری در شمال شرق سوریه توسط افراد مسلح گروه حکومت اسلامی (داعش سابق) خبر دادند.

خبرگزاری آسوشتیدپرس شمار افراد ربوده‌شده را «دست‌کم ۷۰ نفر» و خبرگزاری فرانسه و رویترز شمار آنها را «دست‌کم ۹۰ نفر» ذکر کرده‌اند.

به گفته گروه ناظر حقوق بشر سوریه ربوده شدن این افراد روز سه‌شنبه و در پی آن صورت گرفت که نیروهای داعش کنترل دو روستای آشوری‌نشین را در منطقه حسکه از دست نیروهای کُرد درآوردند.

بنا بر گزارش‌ها، گروه مسیحیانی که توسط داعش از دو روستای «تل شَمیرَم» و «تل هرمز» ربوده شده‌اند شامل زنان و کودکان نیز می‌شود.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، نیروهای داعش در حملات خود به مناطق مسیحی‌نشین سوریه اقدام به تخریب کلیساها و نیایشگاه‌های مسیحی کرده و از مسیحیان تحت کنترل خود جزیه می‌گیرند.

در همین حال گروهی از افراد مرتبط با داعش هفته گذشته در لیبی با ربودن ۲۱ مسیحی مصری سر آنها را از تن جدا کرده و پیام ویدئویی تهدید‌آمیزی نیز علیه رم ایتالیا به عنوان «نماد مسیحیت» منتشر کردند.

تشدید درگیری‌ها در شمال شرق سوریه

کنترل بیشتر مساحت استان حَسَکه در شمال شرق سوریه هم‌اینک بین نیروهای کرد محلی موسوم به گروه «ی‌پ‌گ» (یگان‌های مدافع خلق) و نیروهای حکومت اسلامی تقسیم شده‌ است.

بنا بر گزارش‌ها، نیروهای «ی‌پ‌گ» در روزهای اخیر بر شدت حملات خود در استان حسکه افزوده‌اند و در تلاش برای تصرف شهر تل حَمیس از دست نیروهای داعش موفق به تسخیر ۲۴ روستا شده‌اند.

اقدامات نیروهای کُرد در حسکه و همچنین در استان رقه طی روزهای اخیر از پشتیبانی هوایی نیروهای ائتلاف بین‌المللی برخوردار بوده‌ است.

این بخش از سوریه از اهمیتی راهبردی در نبرد علیه داعش برخوردار است، زیرا با مناطق تحت کنترل داعش در عراق هم‌مرز است.

XS
SM
MD
LG