لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۲

بابک زنجانی «تنها ۵۰ میلیون دلار» از بدهی‌اش به وزارت نفت را پرداخت کرده‌است


بابک زنجانی، سرمایه‌دار ایرانی
بابک زنجانی، سرمایه‌دار ایرانی

معاون وزیر نفت ایران ۲۰ مرداد از تسویه ۵۰ میلیون دلار از بدهی‌های بابک زنجانی به وزارت نفت خبر داد. سخنگوی شرکت ملی نفت ایران نیز با ناچیز ذکر کردن این مبلغ، بدهی آقای زنجانی به این شرکت را ۲٫۷ میلیارد یورو ذکر کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، رکن‌الدین جوادی، معاون وزیر نفت، گفت که بابک زنجانی برای خرید یک دکل حفاری، ۵۰ میلیون دلار پیش‌پرداخت داده بود که این دکل به عنوان بخشی از دارایی‌های وی توسط شرکت پترو ایران خریداری شد.

حمید حسینی، خزانه‌دار اتاق بازرگانی تهران، ۱۹ مرداد گفته بود که با تحویل دو دستگاه دکل حفاری دریایی متعلق به زنجانی به قیمت ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون یورو به شرکت شرکت پتروپارس، این رقم، از بدهی‌های این فرد کسر شد.

محمد ناصری، سخنگوی شرکت ملی نفت، ضمن تکذیب این خبر گفت: «۵۰ میلیون دلاری که زنجانی برای ساخت دکل پرداخت کرده بود از حسابی که برای ساخت دکل حفاری به آن پول واریز کرده بود، برداشت شد و در اختیار شرکت پترو ایران قرار گرفت.»

به گزارش خبرگزاری ایلنا، وی اضافه کرد: «این رقم در مقابل میزان بدهی این فرد به شرکت نفت ناچیز است ضمن اینکه این میزان پرداخت به بخش خصوصی بوده و طلب دولت همچنان به قوت خود باقی است.»

حمید حسینی، خزانه‌دار اتاق بازرگانی تهران، ۱۸ مرداد گفته بود که یک ایرانی در خارج از کشور، پذیرفته‌است تمام بدهی بابک زنجانی به دولت را پرداخت کند.

به گفته آقای حسینی این فرد اصرار دارد که نامش فاش نشود و ادعا می‌کند که نامه رسمی به بانک مرکزی زده‌است تا ضمانت‌نامه بانکی برای پرداخت بدهی‌های بابک زنجانی ارائه کند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، روز ۹ تیر گفته بود که «سه دسته افراد از داخل و خارج کشور پیغام داده و یا به صورت مستقیم مراجعه کرده‌اند که حاضرند بدهی بابک زنجانی را پرداخت و اموال وی را بردارند.»

محمد ناصری، سخنگوی شرکت ملی نفت، امروز بدهی بابک زنجانی را ۲٫۷میلیارد یورو ذکر کرد. بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، ۱۹ تیر ماه اصل بدهی بابک زنجانی را ۸ هزار میلیارد تومان ذکر کرده بود.

محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، ۱۸ مرداد ماه گفته بود که اطلاعاتی از اموال بابک زنجانی در خارج از کشور به دست آمده‌است.

حمید حسینی، خزانه‌دار اتاق بازرگانی تهران، ۱۹ مرداد با بیان اینکه آگهی فروش اموال زنجانی به عنوان فردی ورشکسته در روزنامه‌های ترکیه منتشر شده گفته بود که شرکت هواپیمایی «اُنور ایر» متعلق به آقای زنجانی با حدود پنج تا شش هواپیما در ترکیه در حال مصادره شدن است.

بابک زنجانی که به گفته خودش مالک بیش از ۷۰ شرکت و ده‌ها میلیارد دلار سرمایه در ایران و خارج از کشور است، سال گذشته به اتهام «فساد مالی» بازداشت و روانه زندان شد.

محسن قمصری، معاون امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، ۱۳ تیر ماه، گفته بود که بابک زنجانی و نیروی انتظامی که در دولت پیشین عهده‌دار فروش بخشی از نفت خام و میعانات گازی کشور شدند نتوانسته‌اند محموله‌ها را به فروش برسانند و عمده بدهی آقای زنجانی به‌خاطر هزینه نگهداری این محموله‌ها در کشتی است.

XS
SM
MD
LG