لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۴

بحرین از بازداشت ۸ نفر «که قصد فرار به ایران را داشتند» خبر داد


بحرین از بازداشت ۸ نفر که قصد فرار به ایران را داشتند خبر داد.

خبرگزاری رویترز روز یک‌شنبه ۱۶ خرداد نوشت که این هشت مرد در حالی که قصد فرار با قایق به ایران را داشتند توسط گارد ساحلی بحرین بازداشت شده‌اند.

خبرگزاری رسمی بحرین نیز می‌گوید دو مرد دیگر که از آنان با عنوان «پناهنده» یاد کرده‌است در ایران برای فرار این افراد از بحرین برنامه‌ریزی کرده بودند.

هشت مرد یادشده، در بحرین به طور غیابی مجرم شناخته شده و هر یک به ۱۰–۱۵ سال زندان محکوم شده‌اند.

در همین حال نام شش فرد زندانی که گزارش شده بود روز جمعه از زندانی در بحرین فرار کرده‌اند در میان این هشت فرد بازداشت‌شده نیست.

روز جمعه جمعاً ۱۷ نفر از کی از بازداشتگاه‌های بحرین فرار کردند اما یازده تن از آنان توسط پلیس دستگیر شدند.

هزاران تن از شیعیان بحرینی به اتهاماتی اعم از شرکت در اعتراض‌هایی علیه حکومت بحرین تا حملات مسلحانه علیه نیروهای امنیتی در منطقه غربی جایی که مقر ناوگان پنجم آمریکا است در زندان‌های این کشور بسر می‌برند.

معترضان شیعه می‌گویند حکومت بحرین علیه آنها تبعیض اعمال می‌کند. همزمان با آنچه که بهار عربی خوانده می‌شد، بحرین نیز در سال ۲۰۱۱ شاهد اعتراضات گسترده معترضان شیعه بود.

این اعتراضات با حضور نظامی عربستان و دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس سرکوب شد.

بحرین، محل استقرار ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکاست و از زمان اعتراضات شیعیان در سال ۲۰۱۱ که خواستار اصلاحات سیاسی و مشارکت بیشتر در حکومت شدند، این کشور شاهد ناآرامی‌های دوره‌ای بوده‌است.

جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه ۱۱ خردادماه از حکومت بحرین خواست با رفع کلیه اتهامات علیه شیخ علی سلمان، رهبر معترضان شیعه، وی را آزاد کند.

شیخ علی سلمان که از روحانیون سرشناس شیعه بحرین است، ماه ژوئن پارسال به اتهام ایجاد ناآرامی به چهار سال زندان محکوم شده بود. وکلای مدافع او در ماه سپتامبر گفتند مقام‌های دادستانی بخشی از سخنان تحریف‌شده او را به عنوان مدرک به دادگاه تسلیم کرده و خواستار تجدید محاکمه او شده‌اند.

XS
SM
MD
LG