لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۱

بان گی‌مون: اسد با حل بحران سوریه به ائتلاف ضد داعش کمک کند


بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد
بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد

بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه، ۱۹ شهریور، از بشار اسد، رئیس‌ جمهوری سوریه، خواست تا با یافتن چاره‌ای سیاسی جهت خاتمه جنگ داخلی در سوریه، به تلاش‌های ائتلاف بین‌المللی علیه گروه «خلافت اسلامی» کمک کند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، بان گی‌مون که در مصاحبه‌ای با روزنامه الحیات، چاپ عربستان، سخن می‌گفت افزود که جنگ چندساله رژیم اسد با مخالفان مسلح سبب شده تا شبه‌نظامیانی چون گروه «خلافت اسلامی» (داعش سابق) در منطقه ریشه دوانده و تقویت شوند.

دبیرکل سازمان ملل در پاسخ به این پرسش که آیا بشار اسد می‌تواند در ائتلاف بین‌المللی که علیه «خلافت اسلامی» شکل می‌گیرد نقشی داشته باشد گفت: «او می‌تواند با خاتمه هرچه سریع‌تر بحران و روی آوردن به گفت‌وگوی سیاسی در این زمینه نقش ایفا کند.»

بشار اسد که دور جدید ریاست‌ جمهوری خود را در ماه ژوئیه گذشته آغاز کرد در مراسم تحلیف خود قول داد تا تمامی مناطق سوریه را از دست شورشیان اسلام‌گرا درآورد و در عین حال گفت که حاضر است با اپوزیسیون داخلی کشور گفت‌وگو کند، اما جزئیات بیشتری در این مورد ارائه نداد.

بشار اسد در عین حال با بمباران مواضع «خلافت اسلامی» در سوریه توسط آمریکا و دیگر کشورها، بدون هماهنگی با دولت سوریه، مخالفت کرده و هشدار داد که چنین اقدامی را «تجاوز به کشورش» به شمار خواهد آورد.

آقای بان گی‌مون روز چهارشنبه در این مورد گفت: «می‌دانم که برخی کشورهای مهم سعی دارند در این مورد [با دولت سوریه] گفت‌وگو داشته باشند، و موضع سازمان ملل در این مورد در موقع مقتضی اعلام خواهد شد.»

تلاش کری در خاورمیانه برای تشکیل ائتلاف ضد داعش

در همین حال روز چهارشنبه، جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در چارچوب تلاش‌ها برای تشکیل ائتلاف بین‌المللی برای مقابله با گروه «خلافت اسلامی» وارد بغداد شد تا با نخست‌وزیر جدید این کشور، حیدر العبادی، دیدار کند.

آقای کری در آستانه سفر خود به بغداد گفت که قصد دارد «فراگیرترین ائتلاف ممکن را در سراسر جهان تشکیل دهد تا از طریق مقابله با خلافت اسلامی و کاستن از نیروی آن، موجبات شکست کامل خلافت اسلامی را فراهم آورند».

جان کری همچنین قرار است روز پنج‌شنبه وارد عربستان سعودی شده و با وزیرانی از ۱۰ کشور عرب به علاوه ترکیه دیدار کرده و در مورد اقدامات مشترک علیه حکومت خودخوانده اسلامی (داعش سابق) با آنها تبادل نظر داشته باشد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در عین حالی که وزیر امور خارجه خود را راهی خاورمیانه کرده، خود قرار است عصر چهارشنبه راهبرد کلی دولت آمریکا در قبال گروه «خلافت اسلامی» را برای مردم آمریکا تبیین کند.

مقامات دولت آمريکا روز یک‌شنبه اعلام کردند در حال آماده‌سازی برای اجرای کارزاری گسترده عليه گروه «خلافت اسلامی» در عراق و سوريه هستند که شامل «سه مرحله» می‌شود و اجرای کامل آن ممکن است «سه سال» طول بکشد.

چگونگی مبارزه با گروه خلافت اسلامی که به بی‌رحمی در کشتار مخالفان خود شهره شده، يکی از محورهای اصلی اجلاس اخير رهبران سازمان پيمان آتلانتيک شمالی (ناتو) در ولز بريتانيا نيز بود.

XS
SM
MD
LG