لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۸

بشار اسد: تقریباً در همه جبهه‌ها در حال پیشروی هستیم


بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه
بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه روز یک‌شنبه یکم آذر در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی چینی گفت که به یاری بمباران‌های روسیه که از ماه سپتامبر آغاز شده، نیروهای نظامی دولتی سوریه هم‌اینک «تقریباً در همه جبهه‌ها» در حال پیشروی هستند.

روسیه از سی‌ام سپتامبر (هشتم مهر) بمباران‌های گسترده‌ای را علیه آنچه «گروه‌های تروریستی در سوریه» نامیده آغاز کرده‌است.

در همین حال روز یک‌شنبه گروه دیدبان حقوق بشر سوریه در گزارشی گفت که بمباران‌های روسیه از زمان آغاز خود تا بیستم نوامبر (۲۹ آبان)، تعداد ۴۰۳ غیرنظامی را نیز کشته است.

شبکه خبری الجزیره روز یک‌شنبه به نقل از گزارش گروه دیدبان حقوق بشر سوریه نوشت که این تعداد کشته‌شده غیرنظامی شامل ۹۷ کودک نیز می‌شود.

بشار اسد در مصاحبه روز یک‌شنبه خود با شبکه تلویزیونی فینیکس چین گفت که از زمان آغاز بمباران‌های روسیه، «وضعیت در سوریه خیلی بهتر شده‌است.»

وی افزود: «الان می‌توانم بگویم که ارتش [سوریه] تقریباً در همه جبهه‌ها پیشروی دارد ... که این پیشروی‌ها بر روی زمین و در بسیاری جهت‌ها و مناطق ادامه دارد.»

روسیه بمباران‌های خود در سوریه را با دولت بشار اسد هماهنگ کرده‌است، این در حالی است که حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا در سوریه بدون هماهنگی با دولت اسد صورت می‌گیرد و بشار اسد نیز نسبت به «اثربخش» بودن بمباران‌های نیروی ائتلاف ابراز تردید کرده است.

رئیس جمهوری سوریه، چهارم مردادماه، پیش از آغاز حملات هوایی روسیه و پیش از افزایش حضور نیروهای سپاه پاسداران در سوریه، از کمبود نیروی نظامی در ارتش خود سخن گفته و افزوده بود که ارتش او برای حفظ برخی مناطق، در مواردی مجبور شده‌است از کنترل مناطق دیگر صرف نظر کند.

بشار اسد در بخش دیگری از مصاحبه روز یک‌شنبه خود گفت که ترجیح می‌دهد مذاکرات جدید صلح سوریه در مسکو برگزار شود اما تأکید کرد که راه حل سیاسی در سوریه تنها از طریق «شکست دادن تروریسم» میسر می‌شود.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، پیش از این گفته بود که جنگ در سوریه تا زمانی که بشار اسد قدرت را ترک نکرده است تمام نمی‌شود.

آمار مرگ غیرنظامیان در سوریه

به نوشته الجزیره در حالی که گروه دیدبان حقوق بشر سوریه شمار کشته‌شدگان غیرنظامی بر اثر حملات هوایی روسیه را (از سی‌ام سپتامبر تا بیستم نوامبر) ۴۰۳ نفر ذکر می‌کند، گروهی دیگر به نام شبکه سوری حقوق بشر این آمار را دست‌کم ۵۲۶ نفر گزارش می‌کند.

بنا بر این گزارش‌ها، از ماه اکتبر در سوریه دست‌کم ۴۲٬۲۳۴ حمله هوایی به مزارعف روستاها، و شهرها اصابت کرده‌است.

به گزارش این سازمان‌ها، در این مدت پرتاب ۲۲٬۳۷۰ بمب بشکه‌ای بر مناطق مختلف سوریه ۶٬۸۸۹ کشته غیرنظامی برجای گذاشته که ۱٬۴۳۶ نفر آنها کودک بوده‌اند.

در همین مدت ۳۵ هزار نفر نیز بر اثر این حملات زخمی شده‌اند.

شبکه سوری حقوق بشر نیز از گریز «دست‌کم صد هزار نفر» از اهالی شهر حلب به خاطر بمباران‌های روسیه خبر می‌دهد.

XS
SM
MD
LG