لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۷

بایدن به رهبران یهودیان آمریکا: واقعیات توافق هسته‌ای را ببینید


جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا
جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا

جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا، از رهبران یهودیان آمریکا خواسته‌است حتی اگر با توافق هسته‌ای اعلام شده بین ایران و قدرت‌های جهانی مخالف هستند اما «واقعیات» آن را ببینند.

به گزارش روزنامه هافتینگتون پست و رسانه‌های اسرائیلی در روز شنبه سوم مرداد، آقای بایدن این سخنان را در دیدار با رهبران یهودیان آمریکایی که در نیویورک گرد آمده بودند، بیان داشت.

جو بایدن به حدود هزار نفر از شخصیت‌های یهودی آمریکایی گفته‌است «اگر بگویید که از توافق حمایت نمی‌کنید، قابل درک است اما حقایق را نگاه کنید و انگیزه‌های سیاسی را رها کرده و به موفقیت توافق فرصت بدهید».

به گفته آقای بایدن، این توافق «بسیار قوی» است که اسرائیل، آمریکا و منطقه را «امن‌تر» می‌کند.

جو بایدن یادآور شده‌است که در ده‌ها سال فعالیت سیاسی‌اش همواره «حامی قوی اسرائیل» بوده و افزوده‌است: «کسی نباید در تعهد من به اسرائیل تردید کند» و اکنون نیز «قصد ندارم از توافقی حمایت کنم که به اسرائیل لطمه می‌زند».

آقای بایدن روز چهارشنبه ۲۴ تیر نیز خطاب به اعضای دمکرات کنگره آمریکا گفته‌بود اگر ایالات متحده حرکت به سمت توافق نهایی هسته‌ای با ایران را متوقف می‌کرد «تمامی برنامه تحریم‌ها فرو می‌ریخت».

وی در عین حال توضیح داده‌بود که «هیچ موردی در توافق اتمی با ایران نیست که گزینه نظامی علیه تهران را منتفی کند.»

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز جمعه دوم مرداد با این جمع از یهودیان کشورش در نیویورک دیدار کرده بود، که به نوشته نیویورک پست، به دلیل انتقادهای شدید رهبران یهودی از توافق بدست آمده میان ایران و قدرت‌ها، جلسه‌ای «پرفشار» توصیف شد.

آقای کری جمعه در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی، به اسرائیل هشدار داد که در اندیشه حمله به تأسیسات اتمی ایران نباشد، و چنین حمله‌ای را «اشتباهی بسیار بزرگ» نامید.

جان کری همچنین روز جمعه در سخنرانی در نشست شورای روابط خارجی در نیویورک گفت اگر کنگره توافق اتمی با ایران را رد کند، اسرائیل در این امر مقصر تلقی خواهد شد و «منزوی‌تر» خواهد شد.

کری گفته بود به عنوان سناتوری که در طول تمامی عضویتش در کنگره حتی یک بار علیه اسرائیل رای نداده‌است، این سخنان را بیان می‌کند.

اظهارات تند رهبر حزب راستگرای اسرائیل علیه نتانیاهو

از سوی دیگر، آویگدور لیبرمن، رهبر «اسرائیل خانه ما»، یکی از احزاب راستگرای اسرائیل گفته‌است برای رسیدگی به «مسئله ایران» نخست وزیر اسرائیل باید عوض شود.

به گزارش شماره یکشنبه چهارم مرداد روزنامه جروزالم پست، لیبرمن گفته‌است، «نتانیاهو در ایجاد جنجال در مورد «قضیه ایرانی» مانند سگی است که پارس می‌کند اما گاز نمی‌گیرد».

لیبرمن جمعه دوم مرداد به روزنامه یدیعوت آخرونوت گفته بود «رسیدگی به مسئله اتمی ایران کفشی است که به پای نتانیاهو بزرگ است».

به گفته لیبرمن، «اگر می‌خواهید شلیک کنید؛ شلیک کنید، این‌قدر حرف نزنید» اما او افزوده‌است: «نتانیاهو این جرات را ندارد.»

آویگدور لیبرمن در دو دولت پیشین اسرائیل هم‌پیمان نتانیاهو و وزیر امور خارجه او بود و سال‌ها نیز ریاست دفتر نتانیاهو را در دست داشت.

اما روزنامه نیویورک تایمز شنبه سوم مرداد به نقل از «یک مقام اسرائیلی»، بدون ذکر نام او، نوشت این کشور به انتقاد از توافق هسته‌ای ادامه خواهد داد و «تسلیم تهدیدها و فشارها نمی‌شود».

نخست وزیر اسرائیل توافق جامع هسته‌ای ۲۳ تیر میان ایران و گروه کشورهای ۱+۵ را «اشتباهی در ابعاد تاریخی» نامیده و در دیدار با شماری از رهبران جهانی در ده روز اخیر انتقادهای تندی از این معاهده کرده‌است.

نتانیاهو کنگره آمریکا را فرا خوانده تا توافق با ایران را رد کند.

دولت اسرائیل برای تحقق هدف خود از یاری گسترده سیاسی و مالی نهادهایی مانند ایپک، کمیته روابط عمومی اسرائیل و آمریکا، برخوردار شده‌است.

اما دولت واشینگتن تلاش می‌کند تا کنگره را که زیر تسلط جمهوری‌خواهان حامی اسرائیل است، به تأیید توافق نهایی اتمی با ایران متقاعد کند.

XS
SM
MD
LG