لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۱

جو بایدن: نتانیاهو اسرائیل را به مسیر نادرستی انداخته است


جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا
جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا

جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، موجب نومیدی آمریکا شده و دولت او، اسرائیل را نیز به مسیر نادرستی انداخته‌است.

آقای بایدن این انتقاد شدید و کم‌سابقه از «نزدیک‌ترین هم‌پیمان آمریکا در خاورمیانه» را دوشنبه ۳۰ فروردین در جریان سخنرانی در برابر فعالان گروه یهودی «جی استریت» در واشینگتن بیان کرد.

معاون رئیس جمهوری آمریکا این انتقادها را در چارچوب سخنرانی‌اش در مورد بررسی وضعیت خاورمیانه و چرایی عدم پیشرفت صلح در این منطقه، بیان کرد.

آقای بایدن سیاست «پیگیرانه» دولت نتانیاهو در گسترش شهرک‌های یهودی‌نشین در اراضی اشغالی و مصادره اراضی بیشتر فلسطینی‌ها را مورد انتقاد قرار داد و گفت، این عملکرد، ما و بیش از هر کشور دیگر، خود اسرائیل را به مسیر اشتباه انداخته‌است.

وی گفت: «سیاست‌های نتانیاهو به جای هموار کردن راه تشکیل کشور فلسطین در جوار اسرائیل که به آن تعهد داده‌است، دارد این سرزمین را به کشور واحدی مبدل می‌کند و این سئوال جدی را بوجود می‌آورد که اسرائیل چگونه می‌تواند به عنوان یک کشور یهودی و دموکراتیک به موجودیت خود ادامه دهد؟»

به گفته آقای بایدن، در چنین شرایطی، یهودیان اسرائیل در این سرزمین بزودی اکثریت خود را از دست خواهند داد و «دور باطل خشونت و تلافی‌جویی‌های متقابل ادامه خواهد یافت».

معاون رئیس جمهوری آمریکا یک ماه و نیم پیش با دیدار از اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی، با نتانیاهو و نیز با محمود عباس رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی دیدار کرده بود.

در پی آن سفر آقای بایدن، باراک اوباما نیز گفت، نزاع اسرائیلی- فلسطینی که چند دهه طولانی ادامه یافته، در این آخرین ماه‌های عمر دولت او در آمریکا به پایان خود نخواهد رسید و از این‌رو دولت آمریکا قصدی برای ازسرگیری تلاش‌های صلح ندارد.

آقای بایدن گفت از آخرین گفت‌وگوی خود با سران اسرائیل و فلسطین، «دلسرد» به آمریکا بازگشته‌است.

جو بایدن در این سخنرانی در برابر فعالان جنبش چپ یهودیان آمریکایی، فلسطینی‌ها را نیز هم‌تراز با اسرائیل در عدم اعتماد و تزلزل در مسیر صلح مقصر شناخت.

معاون باراک اوباما گفت، اینکه حتی یک رهبر فلسطینی، از جمله محمود عباس، حاضر نیست خشونت‌های صورت گرفته از سوی فلسطینی‌ها علیه مردم اسرائیل را محکوم کند، سرخورده است.

وی گفت: «ترور را با هیچ دلیل و انگیزه‌ای نمی‌توان تصدیق کرد».

آقای بایدن همچنین انفجار بمب در اتوبوس داخل شهری در اورشلیم (بیت‌المقدس) را که شامگاه دوشنبه رخ داد و ۲۱ زخمی برجای گذاشت، قویاً محکوم کرد.

به گفته جو بایدن، آمریکا «با وجود سرخوردگی از اسرائیل، به این کشور و امنیت آن تعهد قاطع دارد».

در این میان، دولت آمریکا از بیانیه روز یکشنبه نخست وزیر اسرائیل نیز در زمینه «باقی بودن اسرائیل تا ابد در بلندی‌های جولان» به سختی انتقاد کرد و گفت، آمریکا در ۴۹ سال اخیر این منطقه متعلق به سوریه را «اشغالی» دانسته و با زور نمی‌توان آن را به اسرائیل منضم کرد.

برای نخستین بار در ۴۹ سالی که پس از جنگ سال ۱۹۶۷ اسرائیل بلندی‌های جولان را از کنترل سوریه خارج کرده، دولت نتانیاهو یکشنبه ۲۹ فروردین نشست هیئت دولت خود را در این منطقه برگزار و اعلام کرد که «وقت آن رسیده جهان حق اسرائیل را برای بقای ابدی بر جولان به رسمیت بشناسد».

اما غیر از آمریکا، دولت‌های فرانسه و آلمان نیز این عملکرد دولت نتانیاهو را نکوهش کردند.

دولت ایران نیز سه‌شنبه ۳۱ فروردین به اقدام اسرائیل واکنش نشان داد و «رژیم صهیونیستی» را بخاطر «اقدامات توسعه‌طلبانه» محکوم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت «سرزمین اشغالی جولان دیر یا زود به سوریه بازگردانده خواهد شد».

XS
SM
MD
LG