لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۷

تحقیق جدید: داروی سرطان پستان را باید ۱۰ سال استفاده کرد


روبان صورتی، نشان ویژه سرطان پستان
روبان صورتی، نشان ویژه سرطان پستان

زنانی که سرطان پستان‌شان مداوا شده است، باید تا ده سال، از داروهای مخصوص استفاده کنند تا سرطان به آنها بازنگردد. در حال حاضر زنان پنج سال از این داروها استفاده می‌کنند.

به گزارش گاردین، نتایج یک تحقیق مفصل تازه نشان می‌دهد که پنج سال برای مقابله با مراجعه و پیشگیری از بازگشت سرطان کافی نیست و نیاز به درمان‌های طولانی‌تری برای زنان نجات‌یافته از سرطان پستان است.

سرطان سینه، که بیشتر در زنان دیده می‌شود اما حدود یک درصد از مردان به آن مبتلا می‌شوند، تبدیل به یک بیماری معمولی شده که محدود به مرزهای جغرافیایی نمی‌شود و هر سال حدود یک میلیون و هفتصد هزار نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

در حال حاضر در سراسر جهان، پس از درمان این سرطان، زنان داروی‌های هورمونی را برای متوقف کردن استروژن در بدن و بازگشت دوباره سرطان استفاده می‌کنند. اما به خاطر عوارض جانبی این داروها و همین‌طور بهتر شدن حال‌شان، بسیاری از این افراد در همان سال‌های اول، استفاده از داروها را متوقف می‌کنند.

اما تحقیقی که نتایج آن در مجله علمی پزشکی نیوانگلند منتشر شده و در یک کنفرانس مهم درخصوص داروهای مبارزه با سرطان در شهر شیکاگو هم عرضه شد، به پزشکان پیشنهاد می‌کند که از بیماران نجات‌یافته از سرطان بخواهند برای یک دهه کامل از داروهای مهارکننده آروماتاز استفاده کنند؛ مهارکننده‌های آروماتاز گروهی از داروهای هورمونی هستند که توسط زنان بعد از درمان سرطان پستان استفاده می‌شود.

در حال حاضر هر ساله چهل هزار زن در بریتانیا که انواع شایع سرطان پستان را پشت سر گذاشته‌اند از داروهای مهارکننده آروماتاز استفاده می‌کنند. برای زنانی که هنوز به سن یائسگی نرسیده‌اند داروی دیگری به نام تاموکسیفین هم تجویز می‌شود. اما این داروها اثرات جانبی قوی دارند.

به عنون مثال تاموکسیفین می‌تواند عوارضی مانند حس گُرگرفتگی، حالت تهوع، کاهش میل جنسی، و تغییرات سریع خُلقی را در پی داشته باشد. مهارکننده‌های آروماتاز هم می‌توانند عوارضی مانند درد مفصل و شکنندگی استخوان را در پی داشته باشند.

اما با وجود همه این عوارض جانبی، تحقیقات نشان می‌دهد زنانی که به مدت ۱۰ سال تاموکسیفین مصرف کرده‌اند نسبت به زنانی که فقط پنج سال از این دارو استفاده کردند کمتر با بازگشت سرطان مواجه بوده‌اند. تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که امکان بازگشت سرطان پستان حتی تا بیست سال بعد از درمان اولیه وجود دارد؛ بنابراین مصرف دارو حتی بعد از مداوای کامل سرطان به شدت توسط پزشکان توصیه می‌شود.

XS
SM
MD
LG