لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۷

سی‌آی‌ای: حتی به دستور رییس‌جمهور بعدی از شکنجه استفاده نمی‌کنیم


جان برنان، رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای)
جان برنان، رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای)

جان برنان، رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) قول داد که حتی اگر رییس‌جمهوری بعدی آمریکا دستور به استفاده از برخی تکنیک‌های شکنجه برای گرفتن اعتراف از مظنونان به تروریسم بدهد، سازمان وی از این تکنیک‌ها استفاده نخواهد کرد.

وی روز یکشنبه ۲۲ فروردین در گفت‌وگو با شبکه خبری ان‌بی‌سی با اشاره به آنچه «تکنیک‌های شدیدتر بازجویی» و از آن جمله «غرق مصنوعی» نامیده می‌شود، گفت: «با انجام برخی از این تاکتیک‌ها و تکنیک‌هایی که شنیده‌ام صحبت در موردشان زیاد شده موافقت نخواهم کرد چرا که سازمان ما باید از خود شکیبایی نشان بدهد».

وی به‌ویژه تأکید کرد که با استفاده دوباره مأموران سی‌آی‌ای از روش «القای حس خفگی» یا غرق مصنوعی برای اعتراف‌گیری موافقت نخواهد کرد.

باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، کمی پس از رسیدن به منصب ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۰۹ استفاده از روش غرق مصنوعی را ممنوع کرد.

دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، اما می‌گوید اگر انتخاب شود برای مقابله با گروه «حکومت اسلامی» از روش‌هایی مانند غرق مصنوعی و «فراتر از آن» استفاده خواهد کرد.

سناتور تد کروز، رقیب محافظه‌کار ترامپ در حزب جمهوری‌خواه نیز گفته‌ است که تکنیک غرق مصنوعی را شکنجه به حساب نمی‌آورد.

وی قول داده‌ است که در صورت انتخاب شدن، از این روش «زیاد» استفاده نکند اما افزوده‌ که «از هر گونه تکنیک شدیدتر بازجویی که برای امن نگه داشتن کشور لازم باشد» استفاده خواهد کرد.

جان برنان در حالی از مخالفت خود به عنوان رییس سی‌آی‌ای با این روش سخن می‌گوید که بر اساس قانون، رییس‌جمهوری آمریکا می‌تواند با تایید سنا، رییس جدیدی را برای سازمان اطلاعات مرکزی برگزیند.

هیلاری کلینتون و برنی سندرز، دو نامزد پیشتاز حزب دموکرات برای انتخابات پیش روی ریاست‌جمهوری آمریکا، استفاده از شکنجه را محکوم کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG