لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۴

دانشجوی نود ساله‌ای که بالاخره مدرک دکترایش را گرفت


دانشجویان زیادی را می‌شناسیم که به پایان رساندن دوره دکترای‌شان سال‌ها بیشتر از مدت‌زمان متوسط طول می‌کشد، اما هیچ‌یک در این زمینه، به احتمال زیاد، به پای خانم کولِت بورلیه (Colette Bourlier) نمی‌رسند.

این خانم نود ساله فرانسوی این هفته، سی سال پس از آنکه تحقیق دکترایش را در زمینه کارگران مهاجر در شرق فرانسه شروع کرد، بالاخره مدرک دکترایش را دریافت کرد.

به گفته سرگئی اورماکس، استاد راهنمای خانم بورلیه، وی همه چهارصد صفحه تز دکترایش را با دست، و نه با کامپیوتر یا ماشین تحریر، نوشته‌است.

دکترای خانم بورلیه در رشته جغرافیاست که پس از دو ساعت سؤال و جواب توسط کمیته دانشگاه به وی اعطا شد.

به گزارش نیویورک تایمز، کولت بورلیه در سال ۱۹۲۵ در شهر لیون فرانسه بدنیا آمد. او که معلم تاریخ و جغرافیا بود، پس از بازنشستگی در سال ۱۹۸۳، شروع به تحصیل در مقطع دکترا کرد.

وقتی خبرنگار نیویورک تایمز از او می‌پرسد که چرا گرفتن مدرکش این‌قدر طول کشیده می‌گوید چون که در اواسط تحصیل «گاهی مرخصی می‌گرفته‌است.» او می‌گوید که از طرف استاد راهنما و کمیته دانشگاه خیلی تشویق شده و حالا خیلی امیدوار است.

بورلیه به نیویورک تایمز می‌گوید حالا که درسش تمام شده «وقت استراحت است.»

در تابستان گذشته، یک زن ۱۰۲ ساله یهودی آلمانی که به خاطر قوانین دوران نازی‌ها از تحصیل باز مانده بود توانست هشتاد سال بعد از شروع تحصیلش، بالاخره دکترایش را دریافت کند.

یکی دیگر از مسن‌ترین دریافت‌کنندگان مدرک دکترا هم خانم لیز کرکبی استرالیایی است که در سال ۲۰۱۴ و در سن ۹۳ سالگی مدرک دکترایش را در رشته اقتصاد از دانشگاه سیدنی دریافت کرد.

XS
SM
MD
LG