لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۶

حمله انتحاری در دمشق


تصویری از یکی از انفجارهای پیشین در دمشق
تصویری از یکی از انفجارهای پیشین در دمشق

حمله انتحاری در دمشق، پایتخت سوریه، دست کم هفت کشته و ۱۳ زخمی بر جای گذاشت. در عین حال، برخی گزارش ها حاکی از کشته شدن ۱۲ تن و زخمی شدن ۱۵ تن است. در همین حال،‌سازمان ناظر بر حقوق بشر سوریه تعداد کشته شدگان را ۱۸ تن اعلام کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز یکشنبه در حالی که شهروندان پس از تعطیلات عید فطر به مشاغل خود بازگشته‌ بودند، سه بمب‌گذار انتحاری به سوی مراکز پرازدحام شهر دمشق، پایتخت سوریه، در حرکت بودند که مأموران انتظامی موفق به منفجر کردن دو خودرو در ورودی شهر شدند.

بر اساس این گزارش، اما فرد سوم پس از ورود به محله ساحةالتحریر در حالی که خودرویش توسط مأموران محاصره شده بود اقدام به انفجار بمب همراه خود کرد.

خبرگزاری‌ها تعداد کشته‌شدگان انفجار سوم را بین ۷ تا ۱۲ تن و شمار زخمیان را ۱۳ تا ۱۵ تن گزارش می‌کنند.

به گزارش تلویزیون دولتی سوریه، این انفجار خسارت زیادی به بخشی از میدان تحریر (آزادی) دمشق زده و چند خودرو را نابود کرده است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، دو خودروی منفجرشده، در یکی از جاده‌های منتهی به شهر در مسیر حرکت به فرودگاه دمشق بودند که توسط مأموران امنیتی هدف قرار گرفتند.

هنوز مشخص نیست که چه گروهی مسئول حمله انتحاری روز یکشنبه در دمشق بوده است.

این حمله بزرگ‌ترین حمله به دمشق از اسفندماه گذشته است؛ روز ۲۵ اسفند دو انفجار انتحاری که یکی از آنها در کاخ دادگستری دمشق روی داد، دست‌کم ۳۱ کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشت.

چهار روز پیش از آن نیز، ۷۴ تن که بیشتر آنها زائران شیعه عراقی بودند در دو حمله انتحاری در منطقه باب‌المصلی دمشق کشته شدند. گروه تحریر الشام مسئولیت آن حمله را بر عهده گرفت.

گروه تحریر الشام متشکل از گروه‌های الزنکی، لواءالحق، جبهه الفتح الشام، جبهه انصارالدین و جیش السنه است. این گروه شاخه القاعده در سوریه محسوب می‌شود. نام پیشین این گروه جبهه‌النصره بود.

گروه تحریرالشام گفته است انفجارهای باب‌المصلی، «شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه» را هدف قرار داده‌است.

درگیری‌ها در سوریه در سال ۲۰۱۱ میلادی با تظاهرات ضد دولتی در خیابان‌ها شروع شد اما به مرور تبدیل به یک جنگ داخلی چندجانبه شده که تاکنون جان بیش از ۳۲۰ هزار نفر را گرفته است.

میدان تحریر، محل انفجار بمب در نقشه دمشق:

XS
SM
MD
LG