لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۰

داووداغلو روسیه را به «پاکسازی قومی» در شمال سوریه متهم کرد


احمد داووداغلو، نخست‌وزیر ترکیه
احمد داووداغلو، نخست‌وزیر ترکیه

احمد داووداغلو، نخست‌وزیر ترکیه، روز چهارشنبه ۱۸ آذر روسیه را متهم کرد که در سوریه مشغول به «پاکسازی قومی» و «تقویت» نیروهای «حکومت اسلامی» (داعش) است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نخست‌وزیر ترکیه که در استانبول با خبرنگاران خارجی گفت‌وگو می‌کرد اظهار داشت: «روسیه می‌کوشد در شمال [منطقه] لاذقیه پاکسازی نژادی انجام دهد و تمامی جمعیت ترکمن و سنی‌مذهب را که روابط خوبی با رژیم [سوریه] ندارند از آنجا بیرون براند».

وی افزود که روسیه قصد دارد شمال غرب سوریه را از «عناصر نامطلوب» پاک کند تا بدین‌وسیله امنیت پایگاه‌های هوایی و دریایی خود در لاذقیه و طَرطوس را تضمین کند.

شمال غرب سوریه که شامل مناطق لاذقیه و طرطوس می‌شود از مناطق اصلی علوی‌نشین و وفادار به رژیم بشار اسد است؛ رژیمی که در مبارزه با مخالفان خود هم‌اکنون از حمایت روسیه برخوردار شده‌است.

ترکمن‌های شمال سوریه که از اقلیت‌های این منطقه هستند از حمایت سیاسی ترکیه برخوردارند.

احمد داووداوغلو روز ۲۹ آبان نیز روسیه را متهم کرده‌ بود که به «بمباران شدید روستاهای ترکمن‌نشین در شمال سوریه» دست زده است و در این رابطه سفیر روسیه را هم احضار کرده‌ بود.

آقای داووداوغلو این اتهامات خود را روز چهارشنبه نیز تکرار کرده و در مورد اقدامات روسیه گفت: «آنها می‌خواهند که از جمعیت عرب سنی یا ترکمن دیگر هیچ‌کس در آن قسمت از سوریه باقی نماند. قصدشان این است.»

ترکیه پیش از این گروه‌های کُرد سوری را هم به اذیت و آزار و اخراج ترکمن‌ها از مناطق زیر کنترل خود در شرق و شمال شرق سوریه متهم کرده بود.

دولت ترکیه که خواستار کناره‌گیری بشار اسد است، همچنین از مدت‌ها پیش خواهان اعلام حریم هوایی پرواز ممنوع در منطقه نزدیک به مرزهای خود در داخل سوریه است.

«تقویت داعش» در شهری در نزدیکی مرز ترکیه

احمد داووداغلو، نخست‌وزیر ترکیه، روز چهارشنبه در ادامه سخنان خود در استانبول هم‌چنین افزود که حملات هوایی روسیه در سوریه که از اواخر ماه سپتامبر آغاز شده به این خاطر که نیروهای «میانه‌رو» مخالف بشار اسد را هدف قرار می‌دهد، «تقویت» جهادی‌های داعشی را در پی داشته‌ است.

به گفته نخست‌وزیر ترکیه، این «تقویت» به‌ویژه در اطراف شهر اَعزاز در نزدیکی مرز با ترکیه رخ داده است و بمباران «میانه‌روها» در اعزاز، قدرت گرفتن داعش در این شهر را به دنبال داشته است.

داووداغلو در ادامه گفت که داعش هدف تنها ۱۰ درصد از بمباران‌های روسیه در سوریه بوده‌ است و ۹۰ درصد این بمباران‌ها «نیروهای میانه‌روی» مخالف اسد را هدف گرفته است.

او در ادامه گفت که اقدامات روسیه هم‌اکنون بر طرح‌های مشترک ترکیه با ایالات متحده و شورشیان «میانه‌روی» سوری برای بازگرداندن امنیت به مرزهای جنوبی ترکیه تأثیر منفی گذاشته است.

نخست‌وزیر ترکیه در این ارتباط گفت که این امر وضعیت جدیدی را به‌وجود آورده که ترکیه قصد دارد دربارهٔ آن با هم‌پیمانان خود به گفت‌وگو بنشیند.

روسیه این اتهامات را رد کرده و ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، هدف از این حملات را نابودی گروه موسوم به «حکومت اسلامی» (داعش) و سایر «تروریست‌ها» در سوریه اعلام کرده است.

آمادگی ترکیه برای همکاری با روسیه برای پیشگیری از رخدادهای «غیرعمدی»

احمد داووداغلو روز چهارشنبه در بخش دیگری از سخنانش گفت که ترکیه آماده است تا با روسیه جهت جلوگیری از تکرار رخداد ۲۴ نوامبر (سوم آذر) همکاری کند.

ارتش ترکیه بامداد سه‌شنبه سوم آذر یک هواپیمای جنگی روسی را در مرز سوریه سرنگون کرد که این رویداد پیامدهای زیادی داشته و به موضوعی پرتنش در روابط مسکو و آنکارا تبدیل شده‌است.

نخست‌وزیر ترکیه در ادامه سخنانش هشدار داد که رویارویی‌هایی از این دست بدون هماهنگی مناسب ممکن است در آینده نیز پیش بیاید.

وی افزود که «اگر هر کسی برای خودش اقداماتی بکند همیشه از این دست تقابلات غیرلازم و غیرعمدی پیش خواهد آمد».

XS
SM
MD
LG