لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۴

صادرات گاز ایران به عراق به تأخیر افتاد


لوگوی شرکت ملی گاز ایران
لوگوی شرکت ملی گاز ایران
در حالی که مقامات ایران از آغاز صادرات گاز ایران به عراق در فروردین سال جاری خبر داده‌بودند، معاون بین‌الملل وزیر نفت می‌گوید که هم اکنون امکان صادرات گاز به عراق وجود ندارد.

علی ماجدی معاون وزیر نفت ایارن دوشنبه ۲۹ اردیبهشت به خبرگزاری ایرنا گفت که صادرات گاز به عراق از اوایل سال آینده و پس از اتمام ساخت خط لوله انتقال، آغاز خواهد شد.

مذاکرات پیرامون صادرات گاز ایران به عراق در اواخر دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد به نتیجه رسید و «تفاهمنامه» صادرات گاز در سال ۹۱ به امضا رسید. ایران قرار است از دو خط لوله مجزا، روزانه ۴۵ میلیون متر مکعب گاز به عراق صادر کند.

اولین «قرارداد» صادرات گاز طبیعی بین ایران و عراق نیز ۳۰ تیر ماه ۱۳۹۲ بین شرکت ملی گاز ایران و وزارت نیروی عراق در بغداد امضا شد.

قرارداد اولین خط لوله که از چارمله استان ایلام تا نفت‌شهر در مرز ایران و عراق به طول ۱۰۰ کیلومتر است، تاکنون ۷۵ درصد تکمیل شده‌است. ایران قرار است در مرحله اول، صادرات محدود ۵ میلیون متر مکعب گاز را برای استفاده در نیروگاه‌های برقی به عراق صادر کند. خط لوله دوم نیز از اهواز تا دهلکان به طول ۶۰۰ کیلومتر خواهد بود.

پیش از این علیرضا غریبی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفته بود که صادرات گاز ایران به عراق از اوایل سال ۹۳ آغاز خواهد شد، سپس حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اسفندماه سال گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت که صادرات گاز به عراق از تابستان آغاز خواهد شد.

اکنون ماجدی در خصوص دلایل تاخیر در صادارت گاز به عراق به خبرگزاری ایرنا گفت که باید ساخت خط لوله در هر دو کشور انجام شود و تا زمانی که خط لوله تمام نشود امکان صادارت وجود ندارد.

وی اظهار داشت: «در قرارداد مربوط به صادرات گاز به عراق نیز خاطرنشان شده که دو طرف می‌توانند در صورت توافق، شروع صادرات را به تاخیر بیندازند.»

«ایران هم اکنون واردکننده گاز است»

صادرات گاز به عراق، همراه قرارداد صادرات روزانه ۳۰ میلیون متر مکعب گاز به عمان که ۲۲ اسفندماه پارسال امضا شد در حالی است که مرکز پژوهش‌های مجلس ۲۷ اردیبهشت ماه طی گزارشی گفت که ایران هم اکنون واردکننده گاز (از ترکمنستان) است و ««استمرار تراز منفی گاز در کشور همچنان باقی است لذا پیگیری هدف صادراتی بدون تغییر برخی از رویکردها امکان‌پذیر نیست».

مرکز پژوهش‌های مجلس تأکید می‌کند که ایران «باید بیشتر از صادرات، از کشورهای دیگر گاز وارد کند تا مصرف داخلی را تامین سازد».

ایران هم اکنون سالانه حدود ۸ میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه صادر می‌کند، در حالی که این رقم باید ۱۰ میلیارد متر مکعب باشد. ترکیه از ایران بخاطر عدم تعهد به صادرات سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز، همچنین قیمت «بالای» آن به دیوان دادرسی بین‌المللی شکایت کرده‌است.

مجتبی شیخ بهایی معاون امور مهندسی و بهره‌برداری شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد که هم اکنون روزانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز در کشور مصرف می‌شود. به گفته وی، ۶۷ درصد انرژی کشور توسط گاز تامین می‌شود و بخش خانگی بیشترین مصرف گاز را دارد. به گزارش خبرگزاری ایرنا، وی گفت که ۲۱ میلیون خانوار در بیش از ۱۵ هزار روستا و بالای یک هزار شهر در کشور از خدمات شرکت گاز بهره‌مند هستند.

هدرروی گاز

در زمینه مصرف گاز کشور، خبرگزاری فارس ۲۹ اردیبهشت ماه از سوزانده شدن روزانه ۲۵ میلیون متر مکعب گاز همراه (برابر با تولید یک فاز پارس جنوبی) در مشعل‌ها خبر داد.

گاز همراه گازی است که به همراه نفت از میادین نفتی استخراج می‌شود. ایران قبلا روزانه ۳۷ میلیون متر مکعب گاز همراه را بخاطر فقدان فناوری مهار و استفاده از آن، در مشعل‌ها می‌سوزاند که علاوه بر زیان اقتصادی، باعث آلوده شدن هوا می‌شد، اما این رقم هم اکنون به ۲۵ میلیون متر مکعب کاهش یافته‌است.

از طرفی بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران نیز ۲۵ فروردین ماه سال جاری اعلام کرد که سالانه ۹ میلیارد متر مکعب (تقریبا معادل تولید روزانه ۲۵ میلیون متر مکعب) در خود شبکه گاز «گم می‌شود». به گفته وی، با اصلاح سیستم اندازه‌گیری می‌توان این میزان را کمتر کرد.
XS
SM
MD
LG