لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۲

هشدار مشاور پیشین اوباما درباره ایران


دنیس راس، از مشاوران پیشین سیاست خارجی باراک اوباما
دنیس راس، از مشاوران پیشین سیاست خارجی باراک اوباما

«دنیس راس»، «ری تکی» و «اریک ادلمن» در مقاله‌ای به باراک اوباما از سیاست وی در خصوص ایران انتقاد کرده و گفته‌اند رئیس جمهوری آمریکا در قبال ایران «به اندازه کافی سخت‌گیر» نیست.

دنیس راس، از مشاوران پیشین سیاست خارجی باراک اوباما است. ری تکی، پژوهشگر و کارشناس سیاسی ایرانی‌تبار و از اعضای ارشد بخش مطالعات امور خاورمیانه در شورای روابط خارجی آمریکا و اردیک المن، دیپلمات است.

این مقاله که روز ۲۳ ژانویه (سوم بهمن) در وب‌سایت «پولیتیکو» منتشر شده، می‌گوید: «هم‌پیمانان ایالات متحده در منطقه به دلیل آنچه از دید آنها "افزایش نفوذ ایران" است، در نگرانی به سر می‌برند و به باور هم‌پیمانان واشینگتن نفوذ ایران در لبنان، سوریه، عراق و یمن امری است که با عقب‌نشینی آمریکا مواجه شده‌است.»

در این نوشته آمده‌است «این دو تحول - یعنی بن‌بست گفت‌وگوهای هسته‌ای و تحرکات تهاجمی ایران در منطقه - تصادفی نیستند.»

ایران و آمریکا در ماه‌های گذشته مذاکرات برای رسیدن به توافق هسته‌ای جامع را دنبال می‌کنند.

در همین حال، کنگره ایالات متحده که اکثریت آن در اختیار جمهوری‌خواهان است تلاش می‌کند تحریم‌های جدیدی را علیه تهران به تصویب برساند، اما باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا هشدار داده که این اقدام کنگره به معنای شکست دیپلماسی خواهد بود و بنابراین آن را وتو خواهد کرد.

کاهش قیمت نفت خام و نیز اوضاع یمن، دو محوری است که در ادامه مطلب وب‌سایت «پولیتیکو» به آن‌ها اشاره شده‌است.

نویسندگان این مطلب سپس دولت اوباما را نصیحت می‌کنند که می‌بایست هرچه سریع‌تر «جنگی سیاسی» را علیه تهران آغاز کند و با مانور بر روی کارنامه حقوق بشری ایران و تلاش‌های این کشور برای حفظ قدرتِ اسد در سوریه افکار عمومی را با خود همراه کند.

از سوی دیگر، روزنامه واشنگتن پست روز ۲۵ ژانویه (پنجم بهمن) مقاله‌ای منتشر کرده که در آن جنیفر روبین، نویسنده مقاله، به انتقاد از رویکرد رئیس‌جمهوری آمریکا در قبال مذاکرات هسته‌ای با ایران پرداخته است.

در این مقاله به‌خصوص به انتقادهای دنیس راس، مشاور پیشین باراک اوباما، اشاره شده‌است.

این مقاله می‌نویسد در کنفرانسی که هفته گذشته در «مؤسسه یهودی امور امنیت ملی» در آمریکا برگزار شد، دنیس راس عملاً از دولت اوباما تقاضا کرد که برای رسیدن به یک راه حل با ایران در عرض چند ماه آینده اصرار نورزد.

به گفته مشاور پیشین اوباما، در این برهه زمانی، با توجه به نرمش فوق‌العاده کشورهای گروه ۱+۵، مذاکره‌کنندگان ایرانی عجله‌ای برای رسیدن به یک قرارداد نهایی ندارند. تهران نباید به این نتیجه برسد که کشورهای غربی بیش از ایران خواستار قرارداد نهایی‌اند.

به باور او آمریکا بدون بالا بردن هزینه عدم همکاری ایران، نمی‌تواند به یک قرارداد درازمدت با ایران دست یابد.

دنیس راس در ادامه گفته‌است اگر دولت اوباما تحریم‌های بیشتر علیه ایران را نمی‌پذیرد، در عوض می‌تواند با کنگره در مورد پی‌آمدهای ناشی از نقض قرارداد نهایی از سوی ایران، به تفاهم برسد.

رسیدن به این تفاهم حاوی پیامی برای ایران خواهد بود تا هزینه آشکار نقض قرارداد را مد نظر قرار دهد.

کنگره آمريکا که ترکيب مجلس نمايندگان و سنای اين کشور است در دوره اخير خود با اکثريت حزب دموکرات اداره می‌شد اما در دوره جديد، جمهوری‌خواهان در آن اکثريت دارند.

ترکيب جديد کنگره، اختلافات ميان آن و دولت دموکرات باراک اوباما بر سر چگونگی مواجهه با برنامه اتمی جمهوری اسلامی را افزايش داده است.

جنیفر روبین، نویسنده مقاله واشنگتن پست، با تاکید به اینکه سخنان دنیس راس پیشنهادهای جالبی را دربر دارد، می‌نویسد: «واقعیت این است که اوباما بیش از ایران خواهان رسیدن به یک قرارداد نهایی است. سیاست خارجی اوباما آشفته است و او از درگیری نظامی آمریکا با یک کشور دیگر اسلامی هراس دارد. به همین جهت ایران واهمه‌ای از آمریکا ندارد و ناسازگاری‌اش فایده داده‌است.»

XS
SM
MD
LG