لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۵

مقام آمریکایی: ممنوعیت تازه برای سفرهای هوایی به دلیل خطر القاعده است


فرودگاه استانبول
فرودگاه استانبول

یک مقام آمریکایی می‌گوید که اقدام کشورش مبنی بر ممنوع کردن همراه داشتن وسایل الکترونیکی مسافران از هشت کشور عمدتا مسلمان در هواپیماهای عازم آمریکا به خاطر اطلاعاتی است که در هفته‌های اخیر از یکی از طرح‌های تروریستی یک شاخه القاعده به‌ دست آمده است.

این مقام آمریکایی که نام او ذکر نشده روز چهارشنبه، دوم فروردین، به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که گروه «القاعده در شبه‌جزیره عربستان» به دنبال بهبود روش‌های جاسازی مواد منفجره در باتری لپ‌تاپ و دیگر وسایل الکترونیکی است و ممنوعیت جدید به خاطر اطلاعات تازه‌ای است که در این خصوص به‌ دست آمده است.

وزارت امنیت داخلی آمریکا روز سه‌شنبه گذشته اعلام کرد مسافرانی که از فرودگاه‌های هشت کشور خاورمیانه و شمال آفریقا به طور مستقیم به آمریکا سفر می‌کنند نمی‌توانند وسایل الکترونیکی بزرگ خود را با خود به داخل هواپیما برده و باید آنها را به قسمت بار تحویل دهند.

این هشت کشور شامل ترکیه، عربستان، اردن، مصر، کویت، مراکش، قطر و امارات است و ممنوعیت تازه در ده فرودگاه در این کشورها اعمال شده است.

این محدودیت بر بیش از ۵۰ خط پروازی و فرودگاه‌های پرازدحامی نظیر دبی و استانبول تأثیرگذار است.

وسایلی که حمل آنها توسط مسافر به داخل هواپیما ممنوع شده عبارتند از لپ‌تاب، تبلت، کیندل [کتاب‌خوان الکترونیکی]، برخی دستگاه‌های بازی رایانه‌ای، دوربین و دیگر ابزار الکترونیکی بزرگ‌تر از تلفن همراه هوشمند.

در پی انتشار این خبر، ترکیه روز چهارشنبه اعتراض خود به این محدودیت‌ها را تشدید کرده و وزیر خارجه ترکیه در این باره گفت: «به‌ جای تنبیه مسافران عادی بهتر است با هم علیه آنهایی که تهدید به حساب می‌آیند تدابیری اتخاذ کنیم.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مولود چاووش‌اغلو افزود: «اگر در مورد امنیت نگرانی‌هایی هست، نهادهای ما باید دست به دست داده و اقدامات لازم را انجام دهند. ایجاد ممنوعیت راه چاره نیست.»

با وجود این اعتراض، بریتانیا نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد که ممنوعیت مشابهی را برای ترکیه و چند کشور دیگر اعمال کرده است.

فهرست کشورهای شامل این ممنوعیت از سوی بریتانیا تااندازه‌ای با فهرست هشت کشور اعلام‌شده از سوی آمریکا تفاوت دارد؛ در فهرست بریتانیا نام امارات متحده، قطر و کویت دیده نمی‌شود، اما تونس و لبنان به لیست بریتانیا افزوده شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بریتانیا قصد دارد کشورهای بیشتری را به این فهرست بیفزاید و مقام‌های کانادایی و فرانسوی نیز از احتمال اِعمال ممنوعیت مشابه در پروازهای عازم کشورهای خود خبر داده‌اند.

آلمان، اتریش و نیوزیلند اعلام کرده‌اند که در حال حاضر ممنوعیت‌های مشابهی را در دست بررسی ندارند.

XS
SM
MD
LG