لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۷

بازداشت یکی از مجریان شبکه‌های ماهواره‌ای در مشهد


روزنامه خراسان، روز یک‌شنبه سیزدهم تیر خبر داد که مأموران پلیس اطلاعات با ورود به یک منزل مسکونی در مشهد یکی از مجریان ایرانی شبکه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور را که به مشهد سفر کرده بود، بازداشت کرده‌اند.

به نوشته این روزنامه، فرد بازداشت‌شده «ف.د.»، معروف به «الی» است که به عنوان مجری در برخی شبکه‌های ماهواره‌ای مانند «فارسی‌وان» و «پرشین تی‌وی» فعالیت داشته‌است.

روزنامه خراسان، اتهام او را «اتهام تبلیغ علیه نظام و به نفع معاندان از طریق مجری‌گری در شبکه‌های ماهواره‌ای» عنوان کرده اما می‌افزاید که «الی»، ۳۸ ساله، در «اعترافات» خود با ذکر این‌که از ایران به دبی رفته، اظهار کرده‌است: «در آنجا به ویزیتوری در امور املاک مشغول شدم ضمن این که در شبکه‌های ماهواره‌ای نیز مجری برنامه ترانه‌های درخواستی بودم و علیه نظام تبلیغ نکرده‌ام».

این گزارش می‌افزاید که او «پس از آن که از دبی به مشهد سفر کرد، تحت تعقیب نیروهای انتظامی قرار گرفت و مأموران پلیس اطلاعات و امنیت عمومی خراسان رضوی با کسب دستوری از سوی معاون دادستان مشهد، وی را در یک منزل مسکونی شناسایی و بازداشت کردند».

این گزارش مدعی است که از فرد بازداشت‌شده تصاویری «نامناسب و زننده» کشف‌شده و می‌افزاید که «وی با صدور قرار قانونی در اختیار مأموران انتظامی قرار گرفت تا بررسی‌های بیشتری در این باره انجام گیرد».

حدود یک ماه و نیم پیش از این، روز ۲۷ اردیبهشت، نیز خبر رسید که منصوره حسینی مجری سابق شبکه تلویزیونی «من و تو» که به ایران سفر کرده بازداشت شده‌است.

خبرگزاری ایلنا، در آن تاریخ در گزارش نوشت که خانم حسینی «دو ماه پیش» از شبکه تلویزیونی من و تو استفعا کرده و به ایران بازگشته است.

منصوره حسینی پیش از حضور در شبکه «من و تو» در روزنامه‌های همشهری و تهران امروز فعالیت می‌کرده‌است.

کمی پیش از آن در روزهای ابتدایی اردیبهشت‌ماه، وب‌سایت جهان نیوز خبر داد که صبری حسن‌پور، سخنگوی «کنگره ملی ایرانیان برای نجات ایران» و مجری شبکه فارسی‌زبان «سیمای رهایی» در هلند، در «تهران» دستگیر شده است.

در همین حال یک پایگاه خبری به نام «حقوق انسانی‌ و اولیه بشر» در خبری که بعد از انتشار خبر وب‌سایت جهان نیوز منتشر شده، مدعی شد که آقای حسن‌پور برای دیدار خانواده‌اش به «ترکیه» سفر کرده بود و در «یکی از شهرهای» این کشور «ربوده شده‌است».

در سال‌های گذشته نیز تعدادی از روزنامه‌نگاران ایرانی که با رسانه‌های فارسی‌زبان در خارج از کشور همکاری می‌کردند از جمله بهمن دارالشفایی، سراج‌الدین میردامادی و سعید رضوی فقیه پس از بازگشت به ایران بازداشت شدند که برخی از آنها بعداً به طور مشروط آزاد شدند.

مصطفی عزیزی نویسنده و تهیه‌کننده رادیو و تلویزیون، حسین نورانی‌نژاد عضو حزب جبهه مشارکت، ساجده عرب سرخی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و کاظم برجسته از اعضای ستاد میرحسین موسوی، از جمله دیگر شهروندانی هستند که در سال‌های گذشته بعد از بازگشت به ایران زندانی شده‌اند.

XS
SM
MD
LG