لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۶

احتمال پرواز جدیدترین هواپیمای ساخت برزیل به سمت ایران


شرکت امبرائر برزیل توانسته زودتر از موعد مقرر پیشرفته‌ترین هواپیمای خود را که رقیب اصلی بوئینگ ۷۳۷ مکس و ایرباس ۳۲۰ نئو است، به پرواز در بیاورد.

این مدل یکی از گزینه‌های مناسب برای بازار ایران است که شرکت‌های ایرانی به دنبال خرید آن هستند و مذاکراتی را هم برای خرید این نوع هواپیما از شرکت امبرائر برزیل آغاز کرده‌اند.

در ۲۳ مه امسال نخستین فروند از پیشرفته‌ترین جت‌های مسافربری شرکت امبرائر برزیل برای نخستین بار به پرواز درآمد. مدل E190-E2 نسل جدید از سری E است؛ که از موفق‌ترین هواپیماهای زیر ۲۰۰ نفر در جهان محسوب می‌شود.

این سری از جت‌های موفق برزیلی پس از ایرباس و بوئینگ، سومین هواپیمای پرفروش در بازار هواپیماهای مسافربری تک‌راهرو در جهان است.

هم‌اکنون در این کلاس (هواپیمای تک‌راهرو ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفره) ایران احتیاج به حداقل ۳۰۰ هواپیمای جدید دارد و این مدل هواپیما می‌تواند مسیرهای اصلی داخلی ایران و کشورهای حاشیه ایران را پوشش دهد.

در ایران تاکنون در این بخش تنها شرکت ایران‌ایر موفق شده قرارداد خرید ایرباس ۳۲۰ را در دو مدل ceo به تعداد ۲۱ فروند و نئو به تعداد ۲۴ فروند با ایرباس نهایی کند که تنها در حدود ۱۵ درصد نیاز ایران است.

البته مدیران ایران‌ایر تلاش فراوانی برای خرید حدود صد فروند بوئینگ ۷۳۷ به‌ویژه مدل مکس دارند که فعلاً با وجود رفع تحریم دولت آمریکا به دلیل فشارهای داخلی از سوی جناح‌های تندرو و کنگره این کشور بر شرکت بوئینگ، جریان این کار به کندی پیش می‌رود.

اخیراً مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفته است: «مذاکرات کماکان با بوئینگ در حال انجام است. مدیران این کمپانی هواپیماسازی آمریکایی در دو مرحله به ایران سفر کردند و مذاکراتی با آنها در خصوص خرید هواپیما داشتیم. همچنان با آنها از طریق ایمیل و یا برگزاری جلسات در خارج از کشور مکاتبه می‌کنیم و مذاکره با بوئینگ هنوز به مرحله قراردادی نرسیده است.»

دیگر شرکت فعال در این بخش شرکت بمباردیر (بمباردیه) کانادا است که مدل‌های سری C را به فروش می‌رساند. این شرکت پس از شرکت امبرائر برزیل از نظر اعتبار در جایگاه چهارم قرار دارد. بمباردیر هم طی ماه‌های اخیر مذاکرات گسترده‌ای را با شرکت‌های ایرانی انجام داده اما مواضع تند دولت کانادا نسبت به ایران، خریداران ایرانی را بر سر خرید از این شرکت دودل نگه داشته است.

با توجه به این شرایط، شرکت امبرائر برزیل شانس بسیار بالایی برای فروش هواپیما به ایران دارد به‌ویژه که این شرکت قول‌هایی هم برای تولید هواپیماهایش در ایران به طرف‌های ایرانی داده است.

برپایه آخرین اخبار شرکت‌های ایرانی قصد دارند ۵۰ فروند هواپیما امبرائر از برزیل خریداری کنند.

رویترز به نقل از یکی از دستیاران رئیس جمهور برزیل خبر داده است ایران علاقه‌مند است ۵۰ فروند هواپیما از شرکت هواپیماسازی برزیلی امبرائر خریداری کند.

امبرائر پیش از این تأیید کرده بود ایران علاقه‌مند است از این شرکت هواپیما خریداری کند و مدل‌های مورد علاقه‌اش در خانواده جت‌های منطقه‌ای سری E هستند زیرا هزینه تعمیر و نگهداری پایینی دارند.

در میان جت‌های سری E، مدل E190-E2 که اولین پرواز خود را انجام داده پیشرفته‌ترین مدل است.

در مدل‌های کلاس E چهار مدل ۱۷۰، ۱۷۵، ۱۹۰ و ۱۹۵ وجود دارد که این مدل‌ها تقریباً از یک پلت‌فرم استفاده می‌کنند ولی در طول و تعداد صندلی کمی با هم تفاوت دارند این مدل‌ها به ترتیب ۸۰، ۸۸، ۱۱۴ و ۱۲۲ نفر ظرفیت دارند.

E175 حدود ۲۹ میلیون دلار و E195 حدود ۴۷ میلیون دلار قیمت دارد.

سری E2 هم که توسعه‌یافته سری E1 است در مدل ۱۷۵ حدود ۴۶ میلیون دلار و در مدل ۱۹۰ و ۱۹۵ به ترتیب ۵۳ و ۶۰ میلیون دلار قیمت دارند.

مدل E2 از نظر مصرف سوخت، ایمنی و مشخصات پروازی بسیار نزدیک به هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس، پیشرفته‌ترین هواپیمای میان برد بوئینگ است.

با این همه قیمت این هواپیما حدود ۴۰ میلیون دلار ارزان‌تر از بوئینگ ۷۳۷ است. با توجه به ارزان‌تر بودن و رابطه خوب بین دولت ایران و برزیل احتمال دارد بسیاری از شرکت‌ها به جای خرید بوئینگ ۷۳۷ به سراغ خرید این مدل بروند.

برد E190-E2 به‌گونه‌ای است که مسیر تهران تا دهلی در هندوستان را پوشش می‌دهد.

موتور این هواپیما همان موتوری است که روی هواپیماهای سری C بمباردیر کانادا و ایرباس ۳۲۱ استفاده می‌شود. این موتور فعلاً یکی از پیشرفته‌ترین و کم مصرف‌ترین موتورهای توربو فن در جهان محسوب می‌شود.

موتور این هواپیما توسط شرکت پرت اند ویتنی آمریکا تولید می‌شود. این شرکت یکی از قوی‌ترین سازندگان موتورهای توربو فن دنیاست.

پیش‌بینی می‌شود E190-E2 برای سه‌ماهه نخست سال ۲۰۱۸ آماده ورود به خدمت شود. امبرائر تاکنون بیش از ۳۲۰ فروند سفارش برای این هواپیماها دریافت کرده که شرکت SkyWest با ۱۰۰ فروند بزرگترین خریدار است.

XS
SM
MD
LG