لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۶

پوتین از آمادگی ۵۰ کشور برای همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا خبر داد


ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، می‌گوید حدود ۵۰ کشور اروپایی و آسیایی علاقه‌مند به همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا (اروپایی-آسیایی) هستند.

به گزارش خبرگزارس تاس، پوتین روز دوشنبه در میزگردی در دومین روز اجلاس همکاری‌های «یک کمربند، یک راه» در چین، گفت روابط خارجی اتحادیه اقتصادی اوراسیا مطمئناً در حال گسترش است. حدود ۵۰ کشور از اروپا، آسیا، و آمریکای لاتین برای همکاری با اتحادیه ابراز تمایل کرده‌اند.

او توضیح داد که مذاکرات برای توافق بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و چین در مورد همکاری تجاری و اقتصادی، با اسرائیل در مورد تجارت آزاد، و با مصر، ایران، هند، صربستان، و سنگاپور در مورد همکاری‌های مشاوره‌ای در حال انجام است. این اتحادیه تحت رهبری و محوریت روسیه تشکیل شده است.

پوتین گفت «به طور کلی، ما در مورد موضوع به اصطلاح مشارکت بزرگ اوراسیایی مذاکره می‌کنیم که شامل همکاری چندجانبه با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا است.

این همکاری مستلزم ایجاد یک سیستم ساده‌سازی توافقات دوجانبه و چندجانبه در زمینه‌های گمرک، کنترل بهداشت انسانی و بهداشت گیاهی، همکاری میدانی و سرمایه‌گذاری‌ها، و حمایت از حقوق مالکیت معنوی است».

به گفته پوتین، ایجاد چنین مشارکت‌هایی یک کار بلندمدت و پرزحمت است، که نیازمند هماهنگی در سطوح مختلف است اما انجام چنین کاری بسیار مهم است زیرا نهایتاً منجر به تشکیل یک فضای واحد اقتصادی بین کشورهای حوزه اقیانوس‌های اطلس و آرام می‌شود.

پوتین همچنین گفت روسیه توجه زیادی به توسعه اتحادیه اقتصادی اوراسیا دارد. ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، و روسیه اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند.

بنا بر اطلاعات وب‌سایت رسمی اتحادیه، جمعیت کل کشورهای عضو اتحادیه در ژانویه ۲۰۱۶ حدود ۱۸۲٫۷ میلیون نفر، معادل ۲٫۵ درصد جمعیت جهان، بود. میانگین نرخ بیکاری نیز در میان کشورهای عضو ۵٫۳ درصد است که ۴٫۹ درصد کمتر از نرخ متوسط بیکاری در اتحادیه اروپاست.

در سال ۲۰۱۴، تولید ناخالص داخلی اتحادیه اقتصادی اوراسیا ۲٫۲ تریلیون دلار بود که ۳٫۲ درصد تولید ناخالص داخلی دنیا را تشکیل می‌داد.

ارزش تولیدات صنعتی این اتحادیه در سال ۲۰۱۴، حدود ۱٫۳ تریلیون دلار، معادل ۳٫۷ درصد ارزش تولیدات صنعتی دنیا، بود. تجارت خارجی اتحادیه در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۸۷۷ میلیارد دلار بود که ۳٫۷ درصد کل صادرات و ۲٫۳ درصد کل واردات جهانی را شامل شد.

همچنین، کشورهای عضو اتحادیه سالانه ۶۰۷ میلیون تن نفت خام و ۶۸۲ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی تولید می‌کنند که به ترتیب ۱۴٫۶ درصد، ۱۸٫۴ درصد کل تولیدات جهانی است. بیشترین وزنه در آمارهای یاد شده برای روسیه است.

XS
SM
MD
LG