لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۸

نخستین پروژه امنیت هسته‌ای ایران و اروپا امضا شد


کمیسیون اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه، ۲۹ فروردین، اعلام کرد که نخستین پروژه خود را جهت همکاری در زمینه امنیت هسته‌ای با ایران در قالب توافق هسته‌ای، برجام، به امضا رسانده است.

در گزارشی که بر روی وب‌سایت این کمیسیون منتشر شد، هزینه این پروژه دو و نیم میلیون یورو و هدف از آن تقویت توانمندی‌های «مرکز نظام ایمنی هسته‌ای ایران» (INRA) عنوان شده است.

بازبینی نتایج «آزمون مقاومت در برابر تنش» در نیروگاه هسته‌ای بوشهر از بخش‌های اساسی این پروژه است و مستندات مربوط به مرحله دوم این آزمون قرار است در هفته‌های پیش رو به امضا برسد.

ایران و شش قدرت جهانی در توافق هسته‌ای خود، موسوم به برجام، برای تأسیس یک «مرکز امنیت هسته‌ای» در ایران نیز به توافق رسیدند.

در گزارش روز سه‌شنبهٔ کمیسیون اتحادیه اروپا ذکر شده که این اتحادیه قرار است در قالب پروژه‌ای که هم‌اینک به امضا رسیده برای تأسیس این مرکز یک مطالعه امکان‌سنجی انجام دهد.

این گزارش می‌افزاید پروژه‌ای که به امضا رسیده بخش نخست از یک طرح پنج میلیون یورویی برای همکاری اتحادیه اروپا با ایران در زمینه امنیت هسته‌ای است که در سال ۲۰۱۶ بر سر آن توافق شد.

تنها نیروگاه اتمی ایران در استان بوشهر قرار دارد و زمین‌لرزه‌های متعدد سال‌های اخیر نگرانی‌هایی را در مورد آسیب دیدن این نیروگاه و نشت تشعشعات خطرناک هسته‌ای به مناطق اطراف در پی داشته است.

از جمله کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس پس از زمین‌لرزه سال ۹۲ استان بوشهر، از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستند تا هیئتی را برای بررسی خسارات احتمالی وارد آمده به نیروگاه بوشهر و رآکتور اتمی آن اعزام کند.

شرکت روسی سازنده نیروگاه بوشهر و مسئولان ایرانی اما تاکید کرده‌اند که نیروگاه بوشهر در برابر زلزله‌هایی از این دست مقاوم است.

ایران در عین حال از برنامه‌های ساخت دو نیروگاه هسته‌ای جدید در بوشهر با مشارکت روسیه خبر داده است.

ایران تنها کشور دارنده نیروگاه هسته‌ای فعال است که هنوز به عضویت کنوانسیون ایمنی هسته‌ای در نیامده است.

این کنوانسیون پس از حادثه چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ که منجر به آلوده شدن مناطق گسترده‌ای در اطراف نیروگاه و بی‌خانمانی ۱۶۰ هزار اوکراینی شد، به تصویب رسید و اکنون ۷۵ عضو دارد.

XS
SM
MD
LG