لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۱

«بوسه فرانسوی» ۸۰ میلیون باکتری را جابه‌جا می‌کند


تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد که بوسه معروف به «بوسه فرانسوی» که در آن زبان دو فرد با هم تماس کامل می‌گیرد می‌تواند تا ۸۰ میلیون باکتری را بین دو فرد جابه‌جا کند.

در این تحقیق جدید که از سوی گروهی از دانشمندان هلندی انجام شده آمده است که در دهان، در حدود ۷۰۰ گونه مختلف باکتری یافت می‌شود که البته بیشتر آنها گونه‌هایی مفید و سالم‌اند.

این تحقیق جدید در نشریه مایکروبیوم به چاپ رسیده و نتیجه تحقیق بر روی ۲۱ زوج مختلف است.

بنا بر این گزارش، زوج‌هایی که ۹ بار در روز یکدیگر را بر لب و دهان می‌بوسند بیشتر در معرض انتقال میکرب‌های بزاق قرار دارند.

در متن این تحقیق آمده است که برخورد بزاق‌ها اگر در حدود ۱۰ ثانیه ادامه پیدا کند تا ۸۰ میلیون باکتری بین افراد منتقل می‌شود و فرد کوتاه‌قدتر معمولاً سهم بیشتری از این باکتری‌ها نصیبش می‌شود زیرا باکتری هم تحت اثر نیروی جاذبه به سمت پایین حرکت می‌کند.

در مورد درجه مضر بودن باکتری‌های انتقال یافته توسط بوسه هنوز تحقیقاتی انجام نشده است.

در بخشی از توضیحات این تحقیق آمده است که تماس دهان با دهان در گونه‌های زیادی از حیوانات و ازجمله در ماهی‌ها، پرندگان، و نخستی‌ها، نیز دیده می‌شود و در حیوانات کاربردهای مختلفی نظیر سنجیدن توانایی‌های جسمانی یک‌دیگر و انتقال مواد خوراکی را دارد.

اما به نوشته این گزارش، بوسه فرانسوی به سبکی که انسان‌ها انجام می‌دهند ویژه نوع بشر است و این گونه بوسه در بیش از ۹۰ درصد از فرهنگ‌های بشری وجود دارد.

بوسه در انسان‌ها نیز می‌تواند برای سنجش طرف مقابل به‌کار رود؛ به نوشته روزنامه کانادایی «نشنال پست»، یافته‌های روان‌شناسان تکاملی از دانشگاه دولتی نیویورک نشان می‌دهد که ۵۹ درصد از مردان و ۶۶ درصد از زنان می‌گویند که پایین بودن «کیفیت» بوسه باعث شده تا رابطه‌ای که تازه پا می‌گرفته را ادامه ندهند.

XS
SM
MD
LG