لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۶

هاآرتص: افزایش سطح تهدیدهای اسرائیل علیه فعالیت‌های ایران در سوریه


روزنامه اسرائیلی هاآرتص چهارشنبه بیست و هشتم تیر سخنان یک مقام پیشین امنیتی و نظامی اسرائیل را «افزایش سطح تهدیدهای اسرائیل علیه ایران» در ارتباط با سوریه توصیف کرده است.

ژنرال ذخیره یعکوو عامی درور مشاور پیشین امنیت ملی اسرائیل دوشنبه بیست و ششم تیر گفته بود که اسرائیل «به هر قیمتی شده» نباید امکان دهد سوریه به محل تازه‌ای برای تهاجمات ایران و حزب‌الله علیه اسرائیل مبدل شود.

این نظامی پیشین افزوده بود، اگر آمریکا، روسیه و دیگر عواملی که در توافق‌های مربوط به سوریه فعال هستند، درخواست‌های اسرائیل را لحاظ نکنند، ارتش اسرائیل باید هر تلاش ایران برای مبدل کردن سوریه به یک پایگاه جدید اقدام علیه اسرائیل را خنثی کند.

ژنرال عامی درور افزوده بود: «نباید امکان داد ایرانی‌ها و حزب‌الله لبنان از پیروزی خود در جنگ طولانی سوریه برای تمرکز بر اسرائیل بهره‌برداری کنند».

هاآرتص نوشته است، ژنرال عامی درور هر چند دیگر یک مقام رسمی ارتش نیست اما هنوز در دفتر نخست وزیری اسرائیل نفوذ دارد و «تردیدی نیست دولت‌های خارجی که مسائل منطقه را دنبال می‌کنند، اظهارات او را مد نظر قرار می‌دهند».

ژنرال عامی درور در حال حاضر مسئول سازمان «پروژه اسرائیل» است.

به‌نوشته هاآرتص، کارنامه و هویت ژنرال عامی درور نیز که این اظهارات را بیان می‌کند برای بنیامین نتانیاهو هم آسودگی خاطر بدنبال دارد، زیرا از یکسو تهدید صریح ایران و حزب‌الله موضع رسمی اسرائیل نیست ولی از سوی دیگر، غفلت از چنین تهدیدی نیز دشوار است.

هاآرتص یادآور شده که نتانیاهو نیز یکشنبه بیست و پنجم تیر (در سفر به پاریس و در پی دیدار با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه)، تنها یک روز پیش از نشست خبری ژنرال عامی درور، در مورد حضور ایران در سوریه سخن گفته بود.

نتانیاهو در پاریس گفت که توافق آتش‌بس برقرار شده در سوریه که قرار است ایران و هم‌پیمانانش را از بیست کیلومتری مرز سوریه با اسرائیل دور کند، در حقیقت آنها را «در سراسر سوریه را تقویت و تثبیت می‌کند».

همزمان، مقامات دیگر اسرائیلی نیز یکشنبه به رسانه‌های این کشور گفته بودند ایران درصدد برپایی پایگاه دریایی و هوایی در سوریه، افزون بر حضور هزاران نظامی خود و جنگجویان حزب‌الله است.

یک مقام اسرائیلی، بدون ذکر نامش، به هاآرتص گفته بود، توافق «بسیار بد» آتش‌بس در سوریه «هیچ‌یک از نیازهای اسرائیل را لحاظ نکرده است».

اما سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دوشنبه در پاسخ گفته بود، کشورش و آمریکا «از هر چه که در توان داشته‌اند، برای یک توافق آتش‌بس تضمینی، از جمله در راستای نیازهای اسرائیل، استفاده کرده‌اند».

توافق آتش‌بس در جنوب غرب سوریه از هجدهم تیر اجرایی شده است؛ آمریکا، روسیه و اردن در راستای دستیابی به این آتش‌بس تلاش کرده و به گفته وزیر خارجه روسیه، اسرائیل هم در جریان آن بوده است.

اما هاآرتص نوشته است، اسرائیل به اینکه این آتش‌بس بتواند نظامیان ایران و جنگجویان حزب‌الله را از بیست کیلومتری مرز سوریه با اسرائیل دور کند، تردید دارد.

بر اساس این گزارش، اسرائیل از این هفته هشدار به لبنان نیز را در مورد عواقب احتمالی تحرکات حزب‌الله تشدید کرده است.

هاآرتص نوشته است، هر چند حمله اسرائیل به پایگاه‌های ایرانی در سوریه بزودی اتفاق نمی‌افتد، اما برای نخستین بار نتانیاهو بخاطر موضع واشینگتن در قبال سوریه حاضر به درگیری آشکار با دولت ترامپ است.

بر اساس این گزارش، نتانیاهو مشکوک است که آمریکا از حضور نظامی خود در منطقه در پی شکست داعش در رقه سوریه کم می‌کند و با تقویت ایران در سوریه کنار می‌آید.

بنوشته هاآرتص، حتی اگر واشینگتن (سه شنبه بیست و هفتم تیر) تحریم‌هایی را علیه ۱۸ شخصیت حقیقی و حقوقی عمدتاً ایرانی بخاطر «حمایت ایران از تروریسم» اعلام کرد اما این واقعیت که همین هفته دولت ترامپ در دومین سال برجام، توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، تأیید کرد که ایران به تعهداتش بر اساس توافق پایبند بوده، از سوی اسرائیل با طیب خاطر پذیرفته نشده است.

هاآرتص افزوده است، پیام‌های ضد و نقیض واشینگتن، همراه با هشدارهای اسرائیل، بازتاب وضعیت سیال در ارتباط با سوریه و ایران است و برای همین است که اسرائیل با امید بهبود توافق‌های آمریکایی در راستای تأمین نیازهای اسرائیل، به ایجاد فشار ادامه می‌دهد.

به گزارش رسانه‌های ایران، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این هفته تکرار کرد که «حضور مقتدرانه ایران در سوریه با درخواست دولت سوریه بوده است».

بهرام قاسمی افزوده بود: «پیروزی‌هایی که جبهه مقاومت در سوریه کسب کرده، معادلات پیش‌بینی‌شده قبلی و تصورات برخی قدرت‌های بزرگ و منطقه‌ای را در مورد آینده سوریه برهم زده است».

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به پرسش رسانه‌های ایران در مورد ادعای محافل اسرائیلی در خصوص خرید یک فرودگاه نظامی در سوریه از سوی ایران برای استقرار نیروهای نظامی ایران در آن، گفته بود «این سخنان ایجاد تشویش در افکار عمومی منطقه و جهان اسلام و از همان جنگ‌های روانی است که رژیم صهیونیستی داشته و خواهد داشت».

XS
SM
MD
LG