لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۵

به مناسبت عاشورا، حزب‌الله لبنان هوادارانش را بسیج می‌کند


مراسم عاشورا در حومه بیروت
مراسم عاشورا در حومه بیروت

در سالنی بزرگ در حومه جنوبی بیروت که «ضاحیه» نامیده می‌شود، تصاویر بزرگی از فرماندهان حزب‌الله نصب شده‌است که طی سال‌های گذشته در جنگ سوریه کشته شده‌اند.

هزاران تن از هواداران حزب‌الله هم در حالی که لباس سیاه به تن کرده‌اند، طی روزهای دهه محرم، در این سالن حاضر شده‌اند تا ضمن بزرگداشت حادثه عاشورا، به سخنرانی‌های روحانیون وابسته به حزب گوش فرا دهند.

در این میان، جوانانی دیده می‌شوند که روی ویلچر هستند یا عصا به دست در سالن مراسم حاضر می‌شوند. آن‌ها کسانی هستند که در جنگ سوریه، معلول شده‌اند.

این ماه، حزب‌الله حسن الحاج را در جنگ سوریه از دست داد؛ برجسته‌ترین فرمانده نظامی حزب که تا کنون در این جنگ شرکت کرده‌است.

امسال حزب‌الله تلاش کرد از مراسم محرم و بزرگداشت عاشورا، هواداران را برای جنگ در سوریه بسیج کند و افکار عمومی را برای حمایت از این جنگ همراه سازد؛ به ویژه این‌که حزب‌الله و سپاه پاسداران ایران، با خون نیروهایشان در حال پرداخت هزینه شرکت در این جنگ هستند.

جنگجویان حزب‌الله نقشی محوری در عملیات بزرگ زمینی ایفا می‌کنند که حدود سه‌هفته پیش ارتش سوریه به همراه شبه‌نظامیان متحدش با پشتیبانی هوایی روسیه، علیه مواضع مخالفان حکومت اسد آغاز کرد.

با وجود تمام رفت‌وآمدهای دیپلماتیک اخیر، هنوز افقی روشن برای پایان جنگ در سوریه دیده نمی‌شود، اما حفظ روحیه بالا، مسئله‌ای بسیار با اهمیت به نظر می‌رسد.

حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان که سخنرانی شامگاه جمعه یکم آبان او از راه مانیتورهای بزرگ در این سالن مراسم در حومه جنوبی بیروت پخش شد، مخالفان اسد را بخشی از «طرحی تروریستی» توصیف کرد.

به گفته او نیروهای حزبش که از آن‌ها با عنوان «مردان مقاومت» یاد می‌کند، باید با شمار بیشتری نیرو و توان، با مخالفان بشار اسد بجنگند.

پیش از نصرالله نیز شماری از روحانیون منتسب به حزب‌الله، بر ضرورت ادامه حضور در جنگ سوریه برای جلوگیری از «انتقال آن به لبنان» سخن گفتند.

شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله هفته پیش در سخنانی گفت که این حزب «هزینه‌های که در جنگ سوریه پرداخت کرده، بسیار کمتر از آن است که در صورت انتقال جنگ به لبنان باید پرداخت می‌کرد.» او افزود که «حزب‌الله از سلاح خود برای حمایت از لبنان در خارج استفاده می‌کند.»

در سالن مراسم، نقاشی‌هایی هم نصب شده که حادثه عاشورا را به تصویر می‌کشد. سالن که مملو از زن و مرد و کودک می‌شود، شاهد گریه حاضران به این مناسبت هنگام نوحه‌خوانی مداحان است.

مداحی به نام ابوعلی، ضمن روضه‌خوانی، به حوادث سوریه هم اشاره کرد و گفت: «جنگ سوریه همچون حماسه کربلا است و باید ادامه یابد. ما در موضع درستی قرار داریم، اقدام ما درست است و به اذن خدا پیروز خواهیم شد.»

تدابیر امنیتی در خیابان‌های منتهی به سالن مراسم بسیار شدید است. نیروهای حزب‌الله اقدام به تفتیش مردم می‌کنند تا مانع از حوادث احتمالی شوند.

با ظهور پدیده گروه «حکومت اسلامی» (داعش) جنگ در سوریه، بیش از پیش به خود رنگ و بوی مذهبی گرفت؛ به ویژه این‌که «حکومت اسلامی» پشت پرده تأسیس‌اش هر قدرت منطقه‌ای یا بین‌المللی باشد، شیعیان را «کافر» و «مستحق مرگ» می‌داند.

سحر الاطرش کارشناس مجموعه بحران‌های بین‌المللی به خبرگزاری رویترز گفته‌است: «عاشورا به مناسبتی برای رساندن پیام‌های سیاسی تبدیل شده‌است. اکنون حزب‌الله می‌گوید که منطقه سر دو راهی اسد یا داعش قرار گرفته‌است. برای آن‌ها این جنگ برای ادامه حیات است.»

XS
SM
MD
LG