لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۸

راه‌اندازی مرکز تحقیقات جنون در ایران


شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با راه‌اندازی مرکز تحقیقات «جنون» در مرکز درمانی-آموزشی روانپزشکی «رازی» موافقت کردند.

حمیدرضا خانکه، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی روز پنجشنبه (پنجم آذرماه) این خبر را اعلام کرده‌است.

آقای خانکه افزوده این مرکز «با توجه به وجود اطلاعات بسیار گسترده از انواع بیماری‌های روانی در مرکز درمانی–آموزشی روانپزشکی رازی» راه‌اندازی خواهد شد.

این مقام مسئول از فراهم شدن تدوین «برنامه کشوری بهداشت روان جامعه و بیماری‌های روانی» در پی راه‌اندازی این مرکز نیز سخن به میان آورده‌است.

وی اضافه کرده «همزمان با این مرکز تحقیقاتی، آزمایشگاه تحقیقات ژنتیک و بیولوژیک مربوط به بیماری‌های روانی نیز در این مرکز راه‌اندازی خواهد شد.»

درخواست راه‌اندازی مرکز تحقیقات «جنون» در ایران سال گذشته از سوی دانشگاه «رازی» به وزارت بهداشت ارائه شده بود.

به گفته مسئولان مرکز درمانی – آموزشی روانپزشکی «رازی»، این مرکز یکی از قدیمی‌ترین بیمارستان‌های روانی ایران و بزرگ‌ترین مرکز درمانی - آموزشی در خاورمیانه است.

آن‌طور که حمیدرضا خانکه گفته این مرکز به واسطه قدمت تاریخی، آرشیوی «بسیار غنی» از انواع بیماری‌های روانی در اختیار دارد.

آمار غیررسمی بیماران روانی در ایران بین ۱۲ تا ۱۹ میلیون نفر است که مقام‌ها و نهادهای مسئول در این زمینه دچار اختلاف هستند.

دوم خرداد ماه سال ۱۳۹۲ احمد آریایی‌نژاد، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از وجود «۱۲ میلیون بیمار روانی در کشور خبر داده بود.

آریایی‌نژاد گفته بود «در کشور مطالعات درستی برای بررسی دلایل ابتلا به اختلالات روانی صورت نگرفته و اگر هم بررسی صورت گرفته باشد به صورت کلی بوده‌است.»

سه روز پس از این اظهارات، احمد جلیلی، رئیس منتخب انجمن علمی روانپزشکان ایران اعلام کرد حدود ۱۹ میلیون نفر در ایران دچار «بیماری روانی» هستند.

به گفته آقای جلیلی میانگین بیماران روانی در اکثر کشورهای دنیا حدود ۲۵ درصد است که آخرین آمارگیری در ایران هم حدود ۲۳ درصد را نشان می‌دهد.

XS
SM
MD
LG