لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۳

تشدید حملات حشدالشعبی برای قطع آخرین مسیر اصلی تدارکاتی موصل


نیروهای شیعه «بسیج مردمی» در اطراف موصل
نیروهای شیعه «بسیج مردمی» در اطراف موصل

شبه‌نظامیان شیعه عراقی روز دوشنبه، اول آذر، با هدف مسدود کردن آخرین جاده اصلی تدارکاتی نیروهای حکومت اسلامی (داعش) در موصل، به تمرکز نیروهای خود در منطقه تلعفر شدت بیشتری بخشیده و به تصرف کامل این جاده نزدیک شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حکومت اسلامی در ۶۰ کیلومتری غرب موصل در منطقه تلعفر با شبه‌نظامیان شیعه عراقی مورد حمایت ایران که با نام حشدالشعبی (بسیج مردمی) معروف‌اند، کماکان در حال نبرد هستند.

با قطع ارتباط جاده تلعفر به موصل، محاصره این شهر که عملاً اطراف شمال و جنوب و شرق آن در کنترل نیروهای دولت عراق و پیشمرگ‌های کرد است، کامل می‌شود.

کنترل جاده تلعفر توسط شبه‌نظامیان شیعه می‌تواند بر سر راه فرار داعشی‌ها از موصل به سوریه مانع ایجاد کند.

رویترز به نقل از یک راننده کامیون که دو روز پیش از این میوه و سبزیجات از شهر رقه در سوریه {محل اصلی گروه داعش در سوریه} به عراق آورده بود، گفته که جاده تلعفر دیگر امن نیست.

وی در گفت‌وگوی تلفنی به رویترز گفته در حال عبور از این جاده، کامیون‌های در حال سوختن را دیده و گمان می‌کند این آخرین باری بوده که وی توانسته از تلعفر عبور کند، چرا که این جاده به‌زودی مسدود خواهد شد.

سخنگوی «بسیج مردمی» هم با تأیید تصمیم نیروهای این گروه برای تکمیل محاصره موصل، تحرکات جدید شبه‌نظامیان عراقی برای دستیابی به این هدف را تأیید کرده است.

ارتش عراق نیز عصر روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای خبر کشته‌شدن ۱۵ نفر از نیروهای داعش را، از جمله شماری از آنها که در تونلی در تلعفر مخفی شده بودند، تأیید کرد.

جنگنده‌های ارتش عراق از حملات شبه‌نظامیان به شورشیان در این منطقه حمایت می‌کنند.

کارزار بازپس‌گیری موصل از شورشیان، ۱۷ اکتبر با پشتیبانی هوایی و زمینی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا آغاز شد و گروه «بسیج مردمی» نیز اواخر همان ماه به آنها پیوست.

یحیی رحیم صفوی، مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی ایران در امور نظامی روز ۲۸ مهر نسبت به تبعات عملیات موصل ابراز نگرانی کرده و گفت که این عملیات ممکن است فشارها بر حکومت بشار اسد در سوریه را افزایش دهد.

هم‌زمان با اظهار نگرانی یحیی رحیم صفوی نسبت به فرار نیروهای داعش از موصل به سوریه، خبر رسید که شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران آماده پیشروی به سمت شهر تلعفر در غرب موصل می‌شوند تا از فرار داعشی‌ها به سوریه جلوگیری کنند.

در این میان، ترکیه از حمله به تلعفر به دلیل احتمال تسلط نیروهای طرفدار ایران بر شهری که اقلیتی از ترکمن‌ها نیز دارد، ابراز نگرانی کرده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه هشدار داده در صورت ایجاد «رعب و وحشت» در تلعفر از سوی شبه‌نظامیان، ترکیه به این موضوع واکنش نشان خواهد داد.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق برای رفع نگرانی‌ها از کشتارهای قومی در تلعفر، گفته تنوع قومی در این منطقه با بازپس‌گیری آن از داعش آسیبی نخواهد دید.

گزارش‌ها حاکی از مخفی شدن داعشی‌ها در میان یک میلیون نفر از غیرنظامیان ساکن در منطقه موصل است. آنها به راحتی از طریق دالان‌هایی در سراسر شهر حرکت می‌کنند و به مقاومت در برابر نیروهای دولتی و شبه‌نظامی عراقی ادامه می‌دهند.

با آنکه دولت عراق آمار دقیقی از شمار کشته‌شدگان و زخمی‌ها در اثر درگیری میان طرفین ارائه نمی‌کند، اما سازمان ملل روز شنبه دربارهٔ احتمال افزایش شمار قربانیان نظامی و غیرنظامی هشدار داده است.

عملیات بازپس‌گیری موصل از گروه «حکومت اسلامی» بزرگترین عملیات در عراق طی ۱۳ سال اخیر، پس از حمله نظامی ائتلاف بین‌الملل به رهبری آمریکا و سرنگونی نظام صدام حسین است.

پیش از این برخی از گروه‌های حقوق بشری نسبت به احتمال درگرفتن خشونت‌های فرقه‌ای در صورت به کنترل درآوردن مناطقی با اکثریت سنی‌نشین توسط شبه‌نظامیان شیعه عراقی موسوم «حشد الشعبی» هشدار داده بودند.

XS
SM
MD
LG