لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۲

مخالفت وزارت ارشاد با حضور رهبر ارکستر آلمان در ایران


حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

وزارت فرهنگ و ارشاد اعلام کرد که به دانیل بارِنبویم، رهبر معروف ارکستر آلمان، به این خاطر که وی تابعیت اسرائیلی نیز دارد اجازه حضور در ایران نمی‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دانیل بارنبویم ۷۲ ساله که رهبر ارکستر در خانه دولتی اپرا در برلین است روز پنج‌شنبه خبر داد که در حال گفت‌وگو با مقامات ایرانی برای اجرای کنسرت در ایران است.

آقای بارنبویم چندملیتی است و ازجمله تابعیت فلسطینی و آرژانتینی نیز دارد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز یکشنبه ۸ شهریور، در این ارتباط اعلام کرد که «ایران مخالفتی با حضور ارکستر ملی آلمان در کشور ندارد، به شرط آن‌که مدیریت و رهبر این ارکستر که تابعیت اسرائیلی دارد، تغییر کند.»

وی افزود: «هر جا احساس کنیم دربارهٔ افرادی در قالب یک تیم هنری، ورزشی یا گردشگری، شائبه وابستگی به رژیم صهیونیستی وجود دارد، برخورد خواهیم کرد.»

حسین نوش‌آبادی اظهار کرد: «درخواستی از طرف ارکستر ملی آلمان برای سفر به ایران و اجرا در این کشور رسید که همزمان با آن، بررسی‌های مختلفی با کمک نهادهای ذی‌ربط انجام شد. بررسی‌های ما نشان داده که رهبر این گروه، انتساب و وابستگی ملی و هویتی به اسرائیل دارد، در اسرائیل بزرگ شده و پدر و مادرش هم در آنجا زندگی کرده‌اند؛ بنابراین شائبه وابستگی به آن کشور که از نظر ما، کشوری نامشروع است، وجود داشت.»

او همچنین گفت: «مواردی مطرح شده مبنی بر این‌که رهبر ارکستر ملی آلمان با وجود این‌که جزو اتباع اسرائیل است، اما مخالفت‌هایی با این رژیم دارد. در حالی که این موضوع اثبات نشده و ما هم به‌دنبال آن نیستیم.

وی افزود: «ضمن این‌که با اصل سفر ارکستر آلمان به ایران مخالفتی نداریم، بلکه مخالفت ما با کسی است که رهبری این گروه را برعهده دارد. فردی که چندتابعیتی است و یکی از تابعیت‌هایش اسرائیلی است.»

حسین نوش‌آبادی در ادامه گفت: «ما برای جلوگیری از هر آسیب و اتفاقی، چنین تصمیمی گرفتیم؛ اما ارکستر ملی آلمان با تغییر مدیر خود می‌تواند درخواستش را دوباره مطرح کند.»

فرانک اشتاینمایر، وزیر خارجه آلمان، که قرار است ماه آینده به تهران سفر کند اعلام کرده‌است که از برگزاری برنامه گروه ارکستر آلمان در ایران حمایت می‌کند.

این تصمیم اما انتقاد مقامات اسرائیلی را در پی داشته به‌طوری‌که «میری رِگِو»، وزیر فرهنگ اسرائیل، اعلام کرده‌است که قصد دارد نامه‌ای اعتراضی در این خصوص به صدراعظم آلمان ارسال کند.

حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز یک‌شنبه به این امر نیز واکنش نشان داده و گفت: «ما نمی‌دانیم که بازی پشت صحنه صهیونیست‌ها چیست و مطلع نیستیم که انگیزه برخی مسئولان رژیم صهیونیستی از طرح موضوع و نارضایتی از حضور ارکستر ملی آلمان در ایران چه بوده‌است. با این حال، سیاست‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران و مواضع اصولی و مستحکمی را که جزو باورهای ما و سیاست‌های کلی نظام است، می‌دانیم و بر آن اساس عمل می‌کنیم.»

XS
SM
MD
LG