لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۶

پایان دوران ریاست محمود مشحون در فدراسیون بسکتبال


پس از ۱۳ سال ریاست بر فدراسیون بسکتبال ایران، محمود مشحون جای خود را به فرد دیگری خواهد داد که در انتخابات برگزیده خواهد شد. وزارت ورزش، رمضانعلی دَوَلو را به عنوان سرپرست موقت فدراسیون بسکتبال معرفی کرده‌است.

در دوران مدیریت مشحون، مهم‌ترین افتخارات تاریخ بسکتبال ایران رقم خورد. از صعود به المپیک و جام جهانی گرفته تا قهرمانی‌های متوالی در رده‌های مختلف سنی قاره آسیا. با این حال، مشحون می‌گوید از روی سایت، خبر انتصاب سرپرست جدید را خوانده‌است.

آقای مشحون گفته: «تا لحظه‌ای که مسئولیت داشتم دین خود را به ورزش ادا کردم. حالا هم پیشنهادی باشد به آن فکر می‌کنم تا روزهایم بیهوده نگذرد.»

بر پایه اساسنامه بعد از پایان دوره ریاست چهار ساله، مجمع قانونی تشکیل شده و انتخابات برگزار می‌شود. ارسلان جمشیدی پدر همسر ارسلان کاظمی ملی‌پوش بسکتبال ایران از نامزدهای جایگزینی مشحون است.

پس از مسابقات جام جهانی و با بروز اختلاف بین کاظمی با فدراسیون بسکتبال، سرمربی تیم ملی با اعلام اینکه کاظمی فقط به فکر انتخاب تیم باشگاهی است، نام او را از فهرست بازی‌های آسیایی خط زد. اتفاقی که به نظر برخی کارشناسان بسکتبال، از جمله دلایل قهرمان نشدن ایران در اینچئون بود.

امیر ایلیاوی و حسن میرزا آقابیک بازیکنان پیشین تیم ملی بسکتبال ایران نیز برای حضور در انتخابات، ثبت نام کرده‌اند. آقای ایلیاوی ۶۶ ساله و کارشناس بسکتبال رادیو هم هست.

محمود مشحون پس از انقلاب اسلامی و در اسفند ۱۳۵۷ به عنوان رئیس شورای بسکتبال معرفی شد و شهریور ۵۸ هم مسئولیت فدراسیون را برعهده گرفت.

او مدتی هم به طور همزمان، ریاست فدراسیون‌های هندبال و بسکتبال را برعهده داشت. در آخرین دوره مدیریت بر بسکتبال نیز که پربارترین دوره تاریخی بسکتبال ایران است، سیزده سال بر مسند ریاست تکیه زد.

مشحون درباره پایان دوران ریاست‌اش به خبرگزاری ایسنا گفته: «سیزده سال است که تیم‌های ملی از همه مسابقات با مدال برمی‌گردند. امروز در رنکینگ ۱۷ جهان قرار داریم. پنجاهمین مدال آسیایی را هم بدست آورده‌ایم. بسکتبال ایران در غرب آسیا هم جایی نداشت اما حالا جهانی و المپیکی شده و جایزه اسکار گرفته. پس کسی باید مسئول فدراسیون بسکتبال شود که تجربه این حوزه را داشته باشد.»

قرارداد مهمد بچیروویچ سرمربی تیم ملی بسکتبال بعد از بازی‌های آسیایی به پایان رسید. تعیین سرمربی جدید به پس از انتخابات فدراسیون محول شده. مدیر تیم‌های ملی که برادر آقای مشحون است در این باره گفته بخشی از قرارداد بچیروویچ باقی مانده که برای تسویه حساب نهایی به ایران خواهد آمد.

خبرگزاری فارس گزارش داده که هنگام صحبت‌های حداحافظی محمود مشحون، برخی اعضای فدراسیون گریه کردند. او با اشاره به تلخ‌ترین خاطره ورزشی‌اش گفته: «انتخابی المپیک ۲۰۱۲ لندن همیشه ناراحتم می‌کند. سند و مدرک دارم که مهندسی کرده بودند تا ایران به المپیک نرود.»

مصطفی هاشمی از بازیکنان پیشین تیم ملی درباره بهترین گزینه برای احراز سمت ریاست فدراسیون بسکتبال گفته «فردی که می‌خواهد رئیس شود باید سالم باشد. از بسکتبال جیبی ندوخته باشد که دنبال پر کردنش باشد. دروغگو نباشد، زد و بندی نداشته باشد و ریا هم نکند.»

از جمله نگرانی‌های خانواده بسکتبال این است که برخی افراد پس از سال‌ها بیرون گود ماندن، حالا با هدف انتقام‌جویی وارد عرصه شوند.

هاشمی در این باره به ایسنا گفته: «باید صبر داشته باشند و از انتقام‌جویی دوری کنند. آدم حسود هیچ وقت آرامش ندارد و انتقام‌جویی نیز ذهن را بیمار می‌کند. حالا بسکتبال به تفکر جدیدی نیاز دارد. مطمئنا کسی نمی‌تواند زحمت‌های آقای مشحون را انکار کند. بحث انتقام‌گیری اصلاً درست نیست.»

XS
SM
MD
LG