لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۴

نوبخت: بودجه امسال قابل تحقق نیست


محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایران
محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایران

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایران پیش‌بینی کرد که در شش‌ماهه اول سال ۹۴، تنها ۵۳ درصد از بودجه کشور «محقق» خواهد شد و گفت که دولت قرار است «با نیمی از بودجه پیش‌بینی شده کشور را اداره کند.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدباقر نوبخت، روز یک‌شنبه ۱۱ مرداد، تأکید کرد: «با توجه به افت قیمت نفت، مجلس در ماده واحده‌ای دولت را موظف کرد در شش‌ماهه اول امسال اعتبارات را بر مبنای ۲۲۰ هزار میلیارد تومان ببندد.»

وی در عین حال گفت که نه تنها بودجه ۲۳۶ هزار میلیارد تومانی دولت در سال ۹۴، بلکه حتی رقم ۲۲۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی مجلس هم «قابل تحقق نیست.»

به گفته آقای نوبخت، «در یک سناریو» تنها ۱۸۴ هزار میلیارد تومان از این بودجه محقق خواهد شد.

وی خبر داد که در سال ۹۳ نیز از ۲۱۱ هزار میلیارد تومان منابع عمومی بودجه، عملاً ۱۷۴ هزار میلیارد تومان به صورت نقدی تخصیص یافت.

پیش از این مقامات دولت ایران از احتمال کسری بودجه سال ۹۴ به دلیل کاهش قیمت نفت، کاهش میزان فروش و همچنین وصول نشدن بخشی از درآمدهای فروش نفت ایران خبر داده بودند.

در همین حال احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس، پیش‌بینی کرده بود که بودجه سال ۹۴ دولت ایران ۸۹ هزار میلیارد تومان یعنی به اندازه ۴۱ درصد از «منابع عمومی دولت» در بودجه کسری دارد.

آمارهای بانک مرکزی ایران نیز نشان می‌دهد که درآمدهای نفتی ایران در سال ۹۰ بالای ۱۱۸ میلیارد دلار بوده که یک سال بعد از آن به ۶۸ میلیارد دلار و در سال ۹۲ به ۶۵ میلیارد دلار سقوط کرده است.

در همین حال علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد ایران، از کاهش حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان از درآمد نفتی دولت ایران در سال ۹۳ خبر داده بود.

آقای نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود گفت که به دلیل تحریم‌ها، فعلاً وصول «۶ تا ۷ میلیارد دلار» از درآمدهای نفتی ایران ممکن نیست.

وی روز پنج‌شنبه ۲۱ اسفند ۹۳ نیز خبر داده بود که ۲۲ هزار میلیارد تومان از درآمد حاصل از فروش نفت کشور در «چند ماه» پیش از آن تاریخ، وصول نشده است.

مقامات دولت ایران پیش از توافق اتمی وین از تدوین بودجه سال ۹۴ با سناریوهای مختلف به نتیجه رسیدن و یا به نتیجه نرسیدن مذاکرات اتمی خبر داده بودند.

با این حال برخی از کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس تأکید کرده‌اند که رفع تحریم‌ها تأثیر کوتاه‌مدت در اقتصاد ایران نخواهد داشت.

محمد رضا باهنر، نایب رئیس مجلس ایران، روز یکشنبه ۴ مرداد گفته بود که آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده ایران اثری «تعیین‌کننده» در اقتصاد کشور ندارد.

در همین حال به گزارش خبرگزاری ایسنا، سعید لیلاز، کارشناس اقتصاد، گفته است که حتی در صورت افزایش صادرات نفت ایران به دو میلیون بشکه در روز، درآمد فروش نفت حتی به اندازه سال ۹۰ نخواهد بود و در سال آینده وضعیت اقتصاد ایران «حتی از بدترین سال تحریم‌ها نیز سخت‌تر خواهد شد.»

XS
SM
MD
LG