لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۱

سازمان محیط زیست ایران به سیستم نظارت بر پارازیت‌ها «مجهز می‌شود»


معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست ایران
معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست ایران

معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست ایران، روز یک‌شنبه ۳۰ فروردین، خبر داد که این سازمان به «سیستم پایش و نظارت بر پارازیت‌ها» مجهز می‌شود.

بر پایه گزارش‌ها، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در آبان ماه سال ۹۳ به وزیران ارتباطات، بهداشت و رفاه اجتماعی و رؤسای دو سازمان محیط زیست و انرژی اتمی دستور بررسی مضرات پارازیت‌های ارسالی را داده بود.

خانم ابتکار روز یک‌شنبه گفت که سازمان حفاظت محیط زیست از زمان «تعیین تکلیف» برای پایش و سنجش پارازیت‌ها به ابزار مورد نیاز مجهز نشده بود.

وی در عین حال اضافه کرد: «یک سری اقدامات در زمینه ارایه گزارش به سازمان انجام شده‌است و امیدواریم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همکاری لازم را در این باره داشته باشد.»

خانم ابتکار تأکید کرد: «از وزیر ارتباطات خواستیم زمانی را برای برگزاری جلسه‌ای جهت بررسی و پیگیری وضعیت پارازیت‌ها تعیین کند که امیدواریم هرچه زودتر برگزار شود.»

رئیس سازمان محیط زیست اشاره‌ای به جزئیات اقدامات انجام شده در زمینه ارائه گزارش به این سازمان نکرده‌است.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، روز یک‌شنبه ۹ آذر ۹۳، از فرستادن گزارش مشترک پنج وزارتخانه و سازمان دولتی درباره پارازیت‌ها به حسن روحانی خبر داده و گفته بود که بخشی از پارازیت‌ها «تحت نظارت» این وزارتخانه نیست.

درباره تأثیرات جانبی پارازیت‌ها، تاکنون گزارش‌های متعددی در رسانه‌های ایران منتشر شده‌است.

سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، ۱۰ مهر۹۳، با تأیید «سرطان‌زا» بودن امواج پارازیت، از کمیته رسیدگی به وضعیت پارازیت‌ها درخواست کرده بود تا از «روش‌های دیگری» برای مقابله با به گفته این سازمان «تهاجم فرهنگی» استفاده شود.

مصطفی ترک همدانی، وکیل دادگستری، نیز در آبان ماه سال گذشته از طرح شکایتی درباره آسیب‌زا بودن پارازیت‌ها خبر داده و گفته بود که دادسرای تهران دستور رسیدگی به شکایتش را صادر کرده‌است.

در همان حال پس از توفان خردادماه ۹۳ در تهران که خسارات زیادی بر جای گذاشت، سازمان هواشناسی ایران در گزارشی به مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که به دلیل پارازیت‌ها نتوانسته بود این توفان را پیش‌بینی کند.

پس از آن نیز مسئولان سازمان هواشناسی چندین بار تأکید کردند که «پارازیت‌ها» همچنان مانع تشخیص دقیق در سازمان هواشناسی است.

ارسال پارازیت بر روی ماهواره‌ها با هدف جلوگیری از دریافت برخی شبکه‌ها توسط مردم از سال ۸۰ خورشیدی توسط جمهوری اسلامی آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

سازمان بین‌المللی مخابرات، وابسته به سازمان ملل متحد، در کنفرانس سال گذشته خود در شهر بوسان کره جنوبی با صدور قطعنامه هشدارآمیزی از دولت‌های عضو خود خواسته بود تا محدودیت‌های فنی و استانداردهایی را که برای انتشار امواج الکترومغناطیسی از نظر سلامتی مردم تصویب شده رعایت کنند.

XS
SM
MD
LG