لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۶

اولین سرشماری آن‌لاین نفوس و مسکن در ایران آغاز شد


روز شنبه، سوم مهر، برای نخستین بار، سرشماری عمومی نفوس و مسکن در ایران به صورت اینترنتی آغاز شد.

این سرشماری هشتمین دوره آمارگیری عمومی نفوس و مسکن در ایران است که قرار است نتایج نخست آن اوایل دی‌ماه سال جاری منتشر شود و نتایج تفصیلی آن نیمه نخست سال ۱۳۹۶ اعلام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در قالب این آمارگیری تمامی اطلاعات هویتی و شناسنامه‌ای تمام افراد خانواده، سطح سواد، نوع اشتغال، مهاجرت، وضعیت تأهل، باروری، نوع مسکن و مرگ و میر خانواده کسب می‌شود.

در همین زمینه امیدعلی پارسا، رئیس مرکز آمار ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما به مردم اطمینان داد که «تمامی اطلاعات جمع‌آوری‌شده در قالب طرح سرشماری عمومی نفوس و مسکن طبق قانون محرمانه است و در اختیار هیچ نهادی قرار نخواهد گرفت.»

تأکید وی بر محرمانه ماندن این اطلاعات پس از آن بیان می‌شود که محمود واعظی، وزیر ارتباطات، روز ۱۳ تیرماه امسال از تحویل همه اطلاعات خصوصی مشترکان یکی از اپراتورهای تلفن همراه ایران به «یکی از نهادها» پرده برداشت.

آقای واعظی این مطلب را تنها پس از آن فاش کرد که به گفته وی «فردی متخلف» در آن نهاد مربوطه، اقدام به فروش اطلاعات شخصی مشترکان این اپراتور کرده‌ بود.

خبرگزاری تسنیم روز شنبه خبر داد که مرکز آمار ایران برای تشویق مشارکت مردم در سرشماری اینترنتی جدید تصمیم گرفته است که به هزار نفر از خانوارهایی که در سرشماری اینترنتی شرکت می‌کنند به‌ قید قرعه یک میلیون تومان جایزه پرداخت کند.

به گفته امیدعلی پارسا، رئیس مرکز آمار ایران، «در این مرحله تعداد سؤالات از ۵۰ مورد به ۲۹ سؤال کاهش یافته و سؤالات حساسیت‌برانگیز از مردم پرسیده نمی‌شود و محور سؤالات دربارهٔ جمعیت، تحرکات جمعیتی و محل سکونت است.»

وی با بیان این‌ که «با توجه به ضریب ۴۵ درصدی نفوذ اینترنت در کشور، امکان مشارکت همین میزان از مردم در سرشماری اینترنتی وجود دارد» افزود که سرشماری اینترنتی «کاهش ۳۵ هزار نفری آمارگیران» را دربر خواهد داشت.

او در ادامه در مورد روند این سرشماری توضیح داد که «مرحله اول سرشماری عمومی نفوس و مسکن از فردا تا ۲۴ مهر به‌ صورت اینترنتی انجام می‌شود و سپس در مرحله دوم آمارگیری از ۲۵ مهر تا ۲۵ آبان آمارگیران با مراجعه حضوری به منازل آن دسته از کسانی که موفق به ثبت اطلاعات آماری خود از طریق اینترنت نشده‌اند اطلاعات لازم را جمع‌آوری می‌کنند.»

او در پایان گفت: «اگر در این دو مرحله کسی موفق به ثبت‌نام نشود، به‌ صورت تلفنی اطلاعات وی را دریافت خواهیم کرد.»

XS
SM
MD
LG