لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۱

ایسنا: دادستان ایرانی بنیان‌گذار فیس‌بوک را به شیراز «احضار کرده‌است»


مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار و مدیرعامل شبکه اجتماعی فیس‌بوک
مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار و مدیرعامل شبکه اجتماعی فیس‌بوک
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، یکی از دادستان‌های دادگستری استان فارس، مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار و مدیرعامل شبکه اجتماعی فیس‌بوک، را به دادگاه «احضار کرده‌ است.»

این مطلب را روح‌الله مومن‌نسب، معاون فناوری اطلاعات و رسانه‌های نوین مرکز فضای مجازی بسیج در ایران، روز سه‌شنبه، ۶ خرداد، به خبرگزاری دانشجو گفت و همین خبر در ایسنا نیز درج شده‌ است.

آقای مومن‌نسب توضیح داد که «دادگستری استان فارس در رسیدگی به شکایت عده‌ای از هموطنان در مورد نقض حریم خصوصی آنها و مشکلات پیام‌رسان واتس‌اپ و نرم‌افزار اینستاگرام، تشکیل پرونده داده که این مرجع قضایی نیز رأی به مسدودسازی و جمع‌آوری این دو نرم‌افزار داده‌ است».

وی افزود: «بر اساس رأی قاضی، مدیر صهیونیست شرکت فیس‌بوک یا وکیل قانونی آن باید برای دفاع از خود و جبران مافات به دادگستری این استان مراجعه کند و این امر در همه جهان مرسوم است.»

برخی دادگاه‌ها در ایران طی سال‌های اخیر اقدام به احضار برخی شهروندان آمریکایی به دادگاه کرده‌اند، اما از آنجا که دو کشور پیمانی مربوط به امور قضایی و استرداد مجرمین امضا نکرده‌اند این احضارها قابلیت اجرایی ندارد.

پیش از این، عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، از مارک زاکربرگ، مالک فیس‌بوک، به عنوان «چهارمین شخصیت تاثیرگذار صهیونیست» در جهان نام برده و گفته بود که «اهمیت فیس‌بوک برای سازمان‌های امنیتی و جاسوسی کشورهای غربی بیشتر از سفارتخانه‌های آنان است».

این در حالی است که از سوی دیگر در شهریورماه ۹۲ بنیاد «شورای دین»، یک مرکز حقوقی اسرائیلی، با ارسال نامه تهدیدآمیز به مارک زاکربرگ تاکید کرد که اگر وزیران ایرانی که در فیس‌بوک فعال شده‌اند از این سایت اخراج نشوند، فیس‌بوک را از طریق نهادهای قانونی تحت تعقیب قرار خواهد داد.

نرم‌افزار اینستاگرام که دادستانی استان فارس روز سه‌شنبه در پرونده جدید خود به آن اشاره کرده یک شبکه اجتماعی اینترنتی محبوب با صدها میلیون کاربر در سراسر جهان است که از آن برای به اشتراک گذاشتن عکس استفاده می‌شود؛ این سرویس در سال ۲۰۱۲ توسط فیس‌بوک به مبلغ یک میلیارد دلار خریداری شد.

پیش از این روز دوم خرداد، یک مقام آگاه از دستور دادگاه به وزارت ارتباطات ایران برای فیلتر کردن اینستاگرام به دلیل «شکایت خصوصی به دلیل نقض حریم شخصی» خبر داده‌ بود.

با وجود استقبال اخیر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، از حضور بیشتر مردم در شبکه‌های اجتماعی اخباری از ایجاد محدودیت‌های بیشتر برای کاربران این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

در همین زمینه، وب‌سایت کلمه، روز سه‌شنبه نوشت که «شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی مقیسه با صدور حکمی برای هشت تن از فعالان شبکه‌های اجتماعی مجازی که اواسط سال گذشته توسط واحد سایبری اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و در بند ۲ الف بازجویی شده بودند آنها را مجموعا به بیش از ۱۲۳ سال حبس محکوم کرده‌ است.»

وب‌سایت «کلمه» نام این هشت تن را نیز درج کرده‌ است.
XS
SM
MD
LG