لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۳

ایران ۱۰ میدان نفتی را در قالب قراردادهای جدید واگذار می‌کند


چهار روز پس از سخنان وزیر نفت دربارهٔ تصمیم ایران برای واگذاری قرارداد توسعه هفت میدان نفتی به شرکت‌های روسی، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران خبر داد که توسعه ۱۰ میدان نفتی این شرکت در قالب قراردادهای جدید به شرکت‌های خارجی واگذار می‌شود.

سلبعلی کریمی روز شنبه، ۲۷ آذر، در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفت که قرارداد توسعه میادین نفتی آبان، پایدار غرب، پایدار شرق، چشمه‌خوش، دالپری، نفت‌شهر، دهلران، چنگوله و چند میدان نفتی دیگر در قالب قراردادهای جدید نفتی ایران به شرکت‌های خارجی واگذار خواهد شد.

وی اعلام کرد که به دلیل رقابت میان شرکت‌ها، ممکن است مطالعه میادین نفتی به چند شرکت واگذار شود و یا این میدان‌ها در قالب مناقصه واگذار شوند.

قبلاً ایران قراردادهای نفتی خود را بر اساس «بیع متقابل» به خارجی‌ها واگذار می‌کرد، بدین صورت که شرکت خارجی پروژه را تحویل می‌داد و سود خود را دریافت می‌کرد.

سال گذشته اعلام شده بود که بنا بر نوع جدید از قراردادها، شرکت خارجی بعد از رسیدن به تولید، مادامی که نفت و گاز از میدان استخراج می‌شود، مالک درصدی از محصول تولیدی (حداکثر ۵۰ درصد) خواهد بود.

ایران در نظر دارد حدود ۵۰ میدان نفت و گاز خود را در قالب قراردادهای نوع جدید موسوم به «آی‌پی‌سی» به شرکت‌های خارجی واگذار کند. هر شرکت خارجی موظف است که یک شریک ایرانی نیز برای خود انتخاب کند.

روز سه‌شنبه، ۲۳ آذر امسال، تفاهم‌نامه مطالعه دو میدان نفتی چنگوله و چشمه‌خوش میان ایران و شرکت گازپروم روسیه امضا شد. این دو میدان نفتی از جمله میدان‌هایی است که مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران از واگذاری قرارداد توسعه آنها به شرکت‌های خارجی خبر داده است.

در همان روز بیژن زنگنه، وزیر نفت، اعلام کرده بود که ایران در نظر دارد توسعه هفت میدان نفتی خود را به شرکت‌های روسی واگذار کند و مهم‌ترین هدف از واگذاری این قراردادها توسعه میادین نفت و افزایش ضریب بازیافت است.

در همین حال مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی در سخنان روز شنبه خود، هدف از قرارداد با شرکت‌های خارجی را افزایش ضریب بازیافت میادین نفتی ایران به ۵۰ درصد اعلام کرد.

ضریب بازیافت یعنی درصدی از نفت میدان که قابل استخراج است. ضریب بازیافت میادین نفتی و میادین گازی حاوی میعانات گازی ایران حدود ۲۵ درصد است.

البته در میادین سنگین نفتی، این ضریب بسیار پایین‌تر و در برخی موارد زیر شش درصد است.

ایران می‌گوید که تا پنج سال آینده نیاز به ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه توسعه میادین نفت و گاز دارد که ۸۰ درصد این سرمایه باید از خارج فراهم شود.

در همین حال شرکت توتال ماه گذشته یک تفاهم‌نامه اصولی به ارزش ۴٫۸ میلیارد دلار برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با ایران امضا کرد.

XS
SM
MD
LG