لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۴

«ملاک عمل» شورای نگهبان در بررسی صلاحیت کاندیداها


نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان
نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان

پس از درخواست شماری از اصولگرایان برای رد صلاحیت اصلاح‌طلبان معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که «هرگونه اظهارنظر و عملی» دربارهٔ این اعتراض‌ها، «ملاک عمل» این شورا در بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات پیش رو است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نجات‌الله ابراهیمیان روز یک‌شنبه ۶ دی گفت که «رفتار و گفتار» کاندیداهای انتخابات مجلس و مجلس خبرگان رهبری که «مصداق طرفداری از فتنه» باشند و «عناوینی از این دست که خط قرمز نظام و رهبر» جمهوری اسلامی هستند، «مد نظر قرار خواهد گرفت.»

وی اضافه کرد: «رفتاروگفتار داوطلبان باید... مصداق مشارکت و همراهی با اقدامات خلاف قانون.. در سال ۸۸ تلقی نشود، اما ما در هر مورد باید پرونده را مورد بررسی قرار دهیم.»

سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد که کاندیداهای انتخابات باید «مرزبندی روشن و مشخصی با فتنه» داشته باشند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:41 0:00
لینک مستقیم

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکان او از اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ با عنوان «فتنه» نام می‌برند.

تعدادی از منصوبان رهبر جمهوری اسلامی از جمله حسین نجات، معاون فرهنگی سپاه پاسداران و شماری از امامان جمعه از وزارت کشور و شورای نگهبان خواسته‌اند که اصلاح‌طلبان معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ را در انتخابات پیش روی مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی رد صلاحیت کنند.

در مقابل، شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان در اولین بیانیه خود از دستگاه‌های مسئول برگزاری انتخابات خواسته‌است که تنها براساس مستندات قانونی به بررسی صلاحیت‌ها نامزدهای این دو انتخابات بپردازند.

تعدادی از اصلاح‌طلبان، از جمله مصطفی معین، کاندیدای حزب جبهه مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴، محمدرضا عارف معاون اول اسبق ریاست جمهوری، احمد خرم وزیر اسبق راه، محسن و فاطمه هاشمی، فرزندان اکبر هاشمی رفسنجانی، مرتضی الویری شهردار پیشین تهران، ابراهیم اصغرزاده، دبیر کل سابق حزب همبستگی، محمدجواد حق‌شناس و رسول منتجب‌نیا از اعضای حزب اعتماد ملی و حسین کاشفی، قائم مقام دبیر کل حزب مشارکت برای انتخابات مجلس شورای اسلامی نامزد شده‌اند.

در همین حال برخی از شخصیت‌های نزدیک به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، از جمله حسن خمینی، محمد موسوی بجنوردی، محمدجواد حجتی کرمانی، رسول منتجب‌نیا، مجید انصاری، محمد اشرفی اصفهانی و محمدمهدی فقیهی برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری کاندیدا شده‌اند.

به گفته عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، ۱۲ هزار و ۱۲۳ نفر در انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرده‌اند که این تعداد کاندیدا در تاریخ انتخابات مجلس شورای اسلامی بی‌سابقه است.

در حالیکه مقامات وزارت کشور از افزایش کاندیداهای انتخابات استقبال کرده‌اند، محمد یزدی رئیس مجلس خبرگان رهبری و احمد جنتی دبیر شورای نگهبان از افزایش نامزدهای انتخابات ابراز «تأسف» و «نگرانی» کرده‌اند.

در همین حال حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، در سرمقاله روز شنبه این روزنامه، از افزایش ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات مجلس با عنوان ثبت نام «فله‌ای» نام برد.

وی اصلاح‌طلبان و مخالفان نظارت استصوابی را متهم کرد که «امیدوارند با هجوم فله‌ای، فرصت لازم برای احراز صلاحیت‌ها را از شورای نگهبان سلب کنند» و همچنین از «رد صلاحیت‌های گسترده به عنوان زمینه‌ای برای هجوم تبلیغاتی علیه نظام بهره‌گیری کنند.»

شورای نگهبان ایران بارها متهم به «رد صلاحیت گسترده» داوطلبان شده‌است و در همین حال براساس گزارش‌ها در انتخابات مجلس هشتم که در آن اصلاح‌طلبان نیز حضور داشتند، ۴۰ درصد از داوطلبان رد صلاحیت شدند.

در سال ۹۰ نیز برای انتخابات مجلس نهم، پنج هزار و ۳۸۲ نفر ثبت نام کردند که اما به گفته عباسعلی کدخدایی، سخنگوی پیشین شورای نگهبان تنها «۵۵ درصد تأیید صلاحیت شدند.»

در آن زمان به گفته این مقام شورای نگهبان، هیئت‌های اجرایی صلاحیت یک هزار و ۲۰۰ نفر را رد کردند و شورای نگهبان نیز صلاحیت در حدود یک هزار نفر دیگر را رد کرد.

XS
SM
MD
LG