لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۷

محیط‌بان دنا با بخشش اولیای دم از قصاص رهایی یافت


یکی از محیط‌بانان ایرانی
یکی از محیط‌بانان ایرانی

یکی از محیط‌بانان منطقه حفاظت شده «دنا» که به اتهام قتل یک شکارچی به اعدام محکوم شده بود پس از تحمل هفت سال زندان با رضایت «اولیای دم» از اعدام نجات یافت.

اسعد تقی‌زاده محیط‌بانی است که مرداد ماه سال ۱۳۸۶ در درگیری با پنج شکارچی در منطقه حفاظت شده «دنا» که منجر به مرگ یکی از شکارچیان به نام «مجتبی رضایی نیک» شد از سوی قوه قضائیه به اعدام محکوم شده بود.

حکم اعدام آقای تقی‌زاده مهر ماه سال ۱۳۹۰ از سوی دیوان عالی کشور تأیید شد و انتشار خبر آن توجه گروهی از مردم ایران را به شرایط محیط‌بانان و نبود قوانین لازم برای حمایت از آن‌ها به خود جلب کرد.

پس از تأیید این حکم بود که از ۱۵ مهر ۱۳۹۰ فعالان محیط زیست اقدام به نوشتن نامه‌های متعددی به نهادهای قضایی و مسئولان دولتی برای توقف حکم اعدام این محیط‌بان کردند.

سازمان محیط زیست هم آن‌طور که معصومه ابتکار مردادماه سال گذشته اعلام کرده بود تلاش‌هایی برای آزادی این محیط‌بان آغاز کرده بود که این تلاش‌ها سرانجام روز یک‌شنبه به ثمر نشست.

آن‌طور که رسانه‌های ایران گزارش کرده‌اند «آیین مصالحه» این پرونده روز شنبه ۱۶ اسفندماه با حضور گروهی از معتمدان محلی، مسئولان استانی و فعالان محیط زیست برگزار شد و این محیط‌بان از قصاص رهایی یافت.

در این مراسم اسماعیل رضایی ولی دم مجتبی رضایی با اعلام رضایت خود، نه تنها مانع اعدام این محیط‌بان شد، بلکه با این اقدام مقدمات آزادی وی را فراهم کرد.

آن‌طور که رسانه‌ها اعلام کرده‌اند اسعد تقی‌زاده امروز دوشنبه ۱۷ اسفندماه با انجام مراحل اداری از زندان یاسوج آزاد شد.

تقی‌زاده هفتمین محیط‌بان از هشت محیط‌بانی است که از اجرای حکم اعدام نجات پیدا کرده‌است.

معصومه ابتکار سال گذشته اعلام کرده بود هشت محیط‌بان در سال‌های اخیر به اعدام محکوم شده‌اند که شش تن از آن‌ها تبرئه و آزاد شده‌اند.

غلامحسین خالدی دیگر محیط‌بانی است که به اعدام محکوم شده و تلاش‌ها برای آزادی وی همچنان ادامه دارد.

گزارش‌ها دربارهٔ آخرین وضعیت آقای خالید حاکی از آن است که اولیای دم محمد پایه‌گذار به صورت شفاهی این محیط‌بان را بخشیده‌اند و در صورت قطعی شدن این مسئله، وی هم در آینده آزاد خواهد شد.

غلامحسین خالدی محیط‌بان منطقه حفاظت‌شده دنا در کهگیلویه و بویراحمد از تاریخ ۲۵ تیرماه سال ۱۳۸۹ تاکنون به اتهام قتل در زندان مرکزی شهر یاسوج بازداشت است.

XS
SM
MD
LG