لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۳

دولت، سیاست‌های کلی خانواده را ابلاغ کرد


اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ایران «سیاست‌های کلی خانواده» مصوب آیت‌الله علی خامنه‌ای را برای اجرا به معاونت امور زنان و خانواده ابلاغ کرد.

خبرگزاری مهر روز دوشنبه هشتم مهر خبر داد که اسحاق جهانگیری سند «سیاست‌های کلی خانواده» را پیرو ابلاغیه قبلی رهبر جمهوری اسلامی و نامه پیشین رئیس‌جمهوری در این مور، به معاونت امور زنان ابلاغ کرده است.

«سیاست‌های کلی خانواده» شهریور ماه امسال از سوی رهبر جمهوری اسلامی به رؤسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شده بود.

در یکی از بندهای این سند، بر «نقش مادری و خانه‌داری زنان» و «نقش پدری و اقتصادی مردان» و حمایت دستگاه‌های حکومتی از این دسته‌بندی تأکید شده است.

در همین بند از دستگاه‌های دولتی خواسته شده تا به زنان و مردان در «ایفاء نقش و رسالتی» که این سند برای آنها در نظر گرفته کمک کنند.

در این سند همچنین از مقام‌های مسئول خواسته شده نهضت فراگیر ملی به راه انداخته و زنان سرپرست خانوار را به ازدواج دوباره «تشویق» کنند.

این سند، کارکردهای اصلی خانواده در ایران را بر پایه «الگوی اسلامی» تعیین کرده و در آن به نقش اصلی زنان در جامعه به کارکردها و نقش‌های سنتی بسنده شده است.

«تشویق و تسهیل» ازدواج زنان سرپرست خانوار و حمایت حقوقی، اقتصادی و فرهنگی از آنها از دیگر بندهای سیاست مذکور است.

بخش دیگری از این سند با توجه به افزایش قابل توجه آمار طلاق در ایران به «پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و عوامل تزلزل نهاد خانواده به‌ویژه موضوع طلاق» اختصاص دارد.

این بند تأکید بر «شناسایی مستمر عوامل طلاق و فروپاشی خانواده و فرهنگ‌سازی کراهت طلاق» به «جبران آسیب‌های ناشی از آن» دارد.

افزایش آمار طلاق در ایران که جامعه‌شناسان دلایل مختلفی را برای آن ذکر می‌کنند، نگرانی مقام‌های جمهوری اسلامی را برانگیخته است.

«مقابله مؤثر با جنگ نرم دشمنان برای فروپاشی و انحراف روابط خانوادگی» از دیگر موارد تأکید رهبر جمهوری در سیاست‌های کلی خانواده است.

بر همین اساس در سند یادشده، «ممنوعیت نشر برنامه‌های مخل ارزش‌های خانواده» و «مبارزه با اشرافیت و تجمل‌گرایی و مظاهر فرهنگ غرب» به چشم می‌خورد.

«ایجاد فضای سالم و رعایت روابط اسلامی زن و مرد در جامعه» به ارائه الگوی اسلامی خانواده و «ترویج سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی» از دیگر بندهای این سند است.

این سند همچنین بر «ایجاد سازوکارهای لازم برای ارتقاء سلامت همه‌جانبه خانواده‌ها به‌ویژه سلامت باروری و افزایش فرزندآوری» تأکید دارد.

رهبر جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر بارها سیاست‌های کنترل جمعیت در ایران را به نقد کشیده و خواستار افزایش فرزندآوری شده است.

وی ۱۹ مهرماه سال ۹۱ هم گفته بود که «یکی از خطاهایی که خود ما کردیم این بوده که تحدید نسل از اواسط دهه ۷۰ به این طرف باید متوقف می‌شد.»

سیاست کنترل جمعیت در ایران بعد از انقلاب با شعار «دو بچه کافی است» و «زندگی بهتر، فرزند کمتر» پس از پایان جنگ ایران و عراق به راه افتاد و روحانیون شناخته‌شده نیز از آن حمایت می‌کردند.

اما با تغییر نظر رهبر جمهوری اسلامی دربارهٔ این سیاست، نهادها و دستگاه‌های مسئول نیز موظف شدند ضمن تشویق خانواده‌ها و به‌ویژه زنان به فرزندآوری بیشتر، تسهیلاتی را نیز در این زمینه ارائه کنند.

XS
SM
MD
LG