لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۱

​ افزايش چشمگير تجارت خارجی ايران در فروردين


آمارهای گمرکی حاکی از افزایش چشمگیر حجم تجارت خارجی ایران طی ماه فروردین سال جاری است.
حجم صادرات غیرنفتی ایران در این ماه نسبت به واردات پیشی گرفته‌است.

گمرک ایران دوشنبه ۱۵ اردیبهشت، آمار صادرات و واردات اقلام غیرنفتی برای اولین ماه سال جاری خورشیدی را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، به‌ویژه صادرات اقلام رفع تحریم شده ایران به شدت افزایش یافته‌است.

گمرک ایران در آمار ماهانه خود می‌گوید که صادرات میعانات گازی ایران طی فروردین سال جاری نسبت به فروردین ماه ۹۲ حدود ۴۴ درصد افزایش یافته و به رقم ۷۷۹ میلیون دلار رسیده‌است.

صادرات فراورده‌های پتروشیمی نیز در این دوره زمانی با افزایشی ۲۱ درصدی به ۹۲۶ میلیون دلار رسیده‌است.

میعانات گازی نوعی نفت خام بسیار سبک و گران‌قیمت است که از چاه‌های گازی تولید می‌شود و حدود ۲۵ درصد از کل صادرات غیر نفتی ایران را تشکیل می‌دهد.

ایران و شش قدرت جهانی سوم آذرماه بر سر برنامه هسته‌ای این کشور به توافقی شش‌ماهه دست یافتند که بر اساس آن، برخی تحریم‌ها علیه ایران، شامل تحریم‌های پتروشیمی و بیمه نفتکش‌های حامل نفت و میعانات گازی ایران لغو شد.

آمارهای گمرکی حاکی است که اگرچه هنوز تحریم‌های نفتی علیه ایران لغو نشده‌است، با این‌همه، صادرات میعانات گازی و محصولات نفتی ایران نیز افزایش چشمگیری را تجربه کرده‌است.

بر اساس این گزارش، صادرات پروپان مایع ایران در فروردین ۹۳ نسبت به دور مشابه سال گذشته بیش از ۳۱۰ درصد افزایش یافته و به رقم ۲۱۱ میلیون دلار رسیده‌است. همچنین صادرات بوتان مایع با حدود ۷۵ درصد افزایش به رقم ۱۳۱ میلیون دلار رسیده‌است.

پروپان و بوتان مایع که از آنها بعنوان گاز مایع «ال پی جی» یاد می‌شود، عموما از نفت تولید می‌شوند و در لیست صادرات محصولات نفتی جای می‌گیرند.

عادل نژادسلیم، مدیرعامل شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس ایران (بزرگ‌ترین شرکت پتروشیمی کشور) ۶ اردیبهشت‌ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از ارائه پیشنهادی به مذاکره‌کنندگان اتمی جمهوری اسلامی برای چانه‌زنی با کشورهای ۱+۵ بر سر خروج گاز مایع از فهرست تحریم‌های غرب خبر داده بود.

اقلام رفع تحریم شده همچنین شامل صنعت خودروسازی ایران می‌شود.

بر اساس گزارش گمرک، واردات خودرو ایران در فروردین ماه به ۵۲ میلیون دلار رسیده که نسبت به دور مشابه سال گذشته ۳۴۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. دو سوم از واردات خودرو ایران در این ماه از کره جنوبی انجام شده‌است، کشوری که بعد از اعمال تحریم‌های غرب در نیمه ۲۰۱۲، صادرات خودرو و قطعات خودرو به ایران را به شدت محدود کرده بود.

واردات وسایل نقلیه با موتور پیستونی درون‌سوز با حجم سیلندر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سانتی‌متر مکعب نیز در فروردین ماه با ۴۴۵ درصد افزایش به ۴۹ میلیون دلار رسید.

ایران در ماه فروردین کلا دو میلیارد و ۸۲۴ میلیون دلار صادرات داشته که افزایشی ده و ۴ دهم درصدی نشان می‌دهد. واردات ایران نیز در ماه گذشته با افزایشی ۲۱ و ۵ دهم درصدی به دو میلیارد و ۵۱۴ میلیون دلار رسیده‌است.
XS
SM
MD
LG