لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۶

صادرات میعانات گازی ایران «دو برابر» شد


صادرات میعانات گازی ایران در مرداد ماه امسال نسبت به سال گذشته نزدیک به دو برابر افزایش داشته‌است.

بر پایه آخرین آمار گمرک ایران، ایران در مرداد ماه امسال ۱٫۴۳۴ میلیون تن میعانات گازی به ارزش ۳۵۸ میلون دلار صادر کرده که در مقایسه با ۷۵۷ هزار تن صادرات در مرداد ماه سال گذشته تقریباً دو برابر شده‌است در حالیکه از نظر ارزشی نسبت به ۳۵۱ میلیون دلار سال گذشته تقریباً ثابت مانده‌است.

در پنج‌ماهه نخست امسال ۷٫۳۷۷ میلیون تن میعانات به ارزش ۳٫۲۷ میلیارد دلار صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰٫۹۷ درصد از نظر وزن و ۹٫۲۱ درصد از نظر ارزش کاهش نشان می‌دهد.

طبق این گزارش، صادرات میعانات گازی سهمی ۱۴ درصدی وزنی و ۱۷ درصدی ارزشی از صادرات غیرنفتی ایران دارد.

صادرات پتروشیمی در پنج‌ماهه امسال رشد ۵۵ درصدی وزنی و ۲۵ درصدی ارزشی نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده‌است. در پنج‌ماهه نخست امسال ایران ۱۶٫۱ میلیون تن فرآورده‌های پتروشیمی به ارزش ۷٫۴۶ میلیارد دلار صادر کرده‌است.

طی این مدت، میزان صادرات کالاهای غیرنفتی کشور به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی، بالغ بر ۵۰٫۱۶۶ میلیون تن و به ارزش ۱۹٫۱۰۸ میلیارد دلار بوده‌است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزایشی ۲۵٫۶۰ درصدی در وزن و ۱۰٫۲۲ درصدی در ارزش دلاری داشته‌است. نکته دیگر اینکه صادرات به کره جنوبی ۱۴ برابر افزایش یافته در حالیکه واردات از آلمان ۳۰ درصد افزایش یافته، اما واردات از همه کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران کاهش نشان می‌دهد‎.

چین و امارات متحده عربی دو کشور عمده واردکننده کالا از ایران و صادرکننده کالا به این کشور بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG