لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۲

نرخ تورم سالانه در ایران کاهش یافته و به ۱۵٫۸ درصد رسید


مرکز آمار ایران، از کاهش نرخ تورم سالانه و رسیدن آن به ۱۵٫۸ درصد در دی ماه خبر داد. این مرکز نرخ تورم در آذر ماه را ۱۶٫۸ درصد اعلام کرده بود.

مقایسه نرخ تورم اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران در دی ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، بیانگر کاهش حدود ۵۰ درصدی این نرخ ظرف یک سال است.

نرخ تورم در دی ماه سال گذشته ۳۵ درصد اعلام شده‌بود.

نرخ تورم در ماه‌های پس از مهر ماه سال جاری نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده‌است.

بانک مرکزی ایران نیز تورم دی ماه را ۱۶٫۳ درصد اعلام کرده‌است. براساس اعلام بانک مرکزی نرخ تورم در آذرماه سال جاری معادل ۱۷٫۲ درصد بوده‌است.

وب‌سایت مرکز آمارایران روز دوشنبه، ۶ دی، بر اساس گزارش شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری، نرخ تورم سالانه منتهی به دی ماه را ۱۵٫۸ درصد اعلام کرد.

براساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم ۱۲ ماهه شاخص خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در دی ماه ۱۱٫۸ درصد و شاخص کالاهای غیر خوراکی و خدمات در این مدت ۱۷٫۶ درصد بوده‌است.

ایران طی دو سال آخر ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد با تورمی شدید و رشد منفی اقتصادی روبه‌رو شد.

آمارهای بانک جهانی نیز حاکی است که نرخ تورم ایران در سال ۲۰۱۳ بعد از ونزوئلا بالاترین رقم در جهان بوده‌است.

آقای روحانی پیش از این وعده داده بود که دولت تلاش می‌کند تا پایان سال جاری نرخ تورم را به زیر ۲۰ درصد برساند.

براساس گزارش مرکز آمار ایران تورم در مهر ماه به ۱۹٫۱ درصد رسیده‌است.

نرخ تورم ۱۲ ماهه از ابتدای سال تا دی ۹۳ به‌جز ماه اردیبهشت که با یک دهم واحد/درصد افزایش نسبت به فروردین به ۳۰٫۳ درصد رسیده بود در دیگر ماه‌های سال با شیبی مداوم کاهش‌یافته‌است.

برخلاف روند یکسان کاهش شتاب نرخ تورم ۱۲ ماهه که میانگین تورم در ۲۴ ماه گذشته را نشان می‌دهد، روند تغییرات نرخ تورم نقطه به نقطه و نرخ تورم ماهانه، مستمر نبوده و این دو نرخ در برخی ماه‌های سال جاری افزایش یافته‌است.

مرکز آمار ایران نرخ تورم در دی‌ماه امسال در مقایسه با ماه مشابه سال قبل که از آن به عنوان «تورم نقطه‌به‌نقطه» نام برده می‌شود، را ۱۴٫۴ اعلام کرد.

این مرکز این رقم را در آذر ماه ۱۴٫۹ درصد و در دی ماه سال گذشته ۲۷٫۵ درصد اعلام کرده بود.

XS
SM
MD
LG