لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۴

کاهش نسبی استقبال از فیلم‌های اکران نوروزی


با گذشت یک هفته از تعطیلات نوروزی نحوه استقبال از فیلم‌های اکران نوروزی امسال موضوع اصلی در فضای رسانه‌ای سینمای ایران است. در روزهای اخیر تعدادی از مدیران سینماها در گفت‌وگوهایی با رسانه‌های مختلف از کاهش استقبال تماشاگران از فیلم‌ها در مقایسه با اکران نوروزی سال‌های گذشته خبر دادند.

صحنه ۱۶۱: کاهش نسبی استقبال از فیلم‌های اکران نوروزی
please wait

No media source currently available

0:00 0:10:31 0:00
لینک مستقیم

این کاهش استقبال به گفته این مدیران سینما، به ویژه در سینماهای شهرستان‌ها محسوس‌تر از گذشته بوده‌است.

فیلم‌های «ایران برگر»، «استراحت مطلق»، «روباه»، «طعم شیرین خیال» و «رخ دیوانه» فیلم‌های اصلی اکران نوروزی سینماها بودند که در کنار چند فیلم دیگر اکران شده در گروه هنر و تجربه مانند «پریدن از ارتفاع کم» و «مردی که اسب شد»، ترکیب گسترده‌ای از فیلم‌های مختلف را شامل می‌شدند.

سعیده خدابخش، روزنامه‌نگار سینمایی در تهران با تأیید کاهش استقبال از فیلم‌های اکران نوروزی در مقایسه با سال‌های گذشته، عامل اصلی کاهش تماشاگران را ترکیب نامناسب فیلم‌های اکران نوروزی امسال می‌داند:

«امسال فیلم‌هایی که در شورای صنفی نمایش برای اکران در عید نوروز انتخاب شد، فیلم‌هایی نبودند که بتوانند نظر مخاطب را جلب کنند. مثلاً فیلم روباه اصلاً مضمونش برای اینکه در اکران نوروز گنجانده شود، مناسب نبود. سال‌های پیش فیلم‌هایی بودند که یا فیلم‌های کمدی صرف بودند یا از کارگردان‌هایی بودند که مردم با فیلم‌های قبلی‌شان ارتباط خوبی برقرار کرده بودند و با توجه به این مسایل فیلم‌ها انتخاب می‌شد. امسال به گواه خیلی از تهیه‌کنندگان و حتی سینمادارها فیلم‌های خوبی برای اکران نوروز انتخاب نکرده بودند. تیزر تلویزیونی هم البته به گفته بعضی از کارگردان‌ها روی فروش فیلم‌هایشان تأثیر گذاشته. مثلاً استراحت مطلق فیلم آقای کاهانی تیزر تلویزیونی تا الان نداشته و برای همین می‌گویند که ممکن است خیلی از مردم مطلع نباشند که چنین فیلمی اکران شده.»

بر اساس آمارهای اعلام شده تاکنون فیلم «ایران برگر» پرفروش‌ترین فیلم اکران نوروزی بوده که توانسته تا هفته گذشته مجموع فروشش را در تهران از رقم یک میلیارد تومان فراتر ببرد.

پخش‌کنندگان این فیلم می‌گویند با آغاز پخش تیزر تبلیغاتی آن از تلویزیون دولتی ایران بر فروش این فیلم که مضمونی طنزآمیز درباره برگزاری انتخابات در یک روستا دارد افزوده شده‌است.

کاهش نسبی استقبال از فیلم‌ها در زمانی روی می‌دهد که قیمت بلیت سینماها از ابتدای سال جدید در ایران افزایش یافته‌است. با اینکه سخنگوی شورای صنفی نمایش این تصمیم را عامل مهمی در کاهش استقبال از سینماها ندانسته، اما برخی مدیران سینماها گران شدن بلیت‌ها را در کاهش استقبال از فیلم‌ها مؤثر دانسته‌اند.

سعیده خدابخش درباره مؤثر بودن افزایش بهای بلیت سینماها در کاهش فروش فیلم‌ها چنین می‌گوید:

«بی‌تاثیر نیست. دفعه پیش هم که بلیت‌ها گران شد ریزش مخاطب داشتیم؛ ولی الان صحبت این است که علاوه بر سینماها، فیلم‌هایی که به نمایش خانگی عرضه می‌شوند، هم با افزایش سی درصدی قرار است گران شوند. تا الان این طوری بود که می‌گفتند اگر ما پنج نفریم و نمی‌توانیم برویم سینما بلیت هفت هزار تومانی پنج هزار تومانی بخریم خب می‌آییم سه هزار تومان، چهار هزار تومان در سوپرمارکت نسخه خانگی فیلم را می‌خریم و همگی می‌بینیم. الان که می‌گویند سی درصد اضافه خواهد شد فکر می‌کنم سینما حتی مخاطب سوپرمارکتی را هم از دست می‌دهد.»

از نکات قابل توجه در اکران نوروزی امسال، فروش کم فیلم‌های دو فیلم‌ساز شناخته شده سینمای بعد از انقلاب ایران است. دو فیلم «روباه» ساخته بهروز افخمی و «طعم شیرین خیال» ساخته کمال تبریزی در میان پنج فیلم اصلی اکران نوروزی کم‌فروش‌ترین فیلم‌ها هستند.

پس از فیلم روباه که تا هفته گذشته با حدود ۱۲۰ میلیون تومان فروش در تهران کم‌فروش‌ترین فیلم اکران نوروزی بود، فیلم طعم شیرین خیال با حدود ۲۸۰ میلیون تومان فروش در تهران هم از ناکامان اکران نوروزی محسوب می‌شود.

این اتفاق در کارنامه فیلم‌سازی که سابقه ساخت فیلم‌های پرفروشی چون «مارمولک» و «طبقه حساس» را دارد کم‌سابقه محسوب می‌شود.

  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG